Lurfjelltinden - Bodø, 267/404 (16.06.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Lurfjelltinden (1,285m) 16.06.2018
Visits of other PBEs Lurfjellhytta (315m) 16.06.2018
Åseli parkering (75m) 16.06.2018

Jobbtur til Fauske må utnyttes, så jeg fikk hundepass og ordnet meg leiebil i Bodø. Planen var å gå inn til Lurfjellhytta fredag ettermiddag, opp på Lurfjelltinden lørdag og returnere til bilen lørdag ettermiddag for å kunne ta Memaurtind i Gildeskål på søndag før fly hjem. Dessverre var det litt dårlige værmedlinger fra yr med opp til 18m/s meldt både fredag og lørdag, men jeg bestemte meg for å prøve likevell, yr tar jo feil iblant. Det er flere merkede ruter til Lurfjellhytta, men jeg bestemte meg for å gå fra Åseli som skal være en veldig fin tur omgitt av Børvasstindene, 12 km. Jeg skulle også videre til Memaurtinden etterpå og parkeringa ligger på veien mot Gildeskål. Kjørte rv 17 sørover fra Saltstraumen og kom til Åseli parkering som er en relativt stor parkeringsplass på venstre side av veien. Her starter merket DNT sti til Lurfjellhytta. Fulgte stien som var litt gjørmete noen steder, men stort sett lett å gå til sørenden av Øvre Åselivatnet. Her var det nesten umulig å se på avstand hvor stien kunne gå for det er veldig bratt oppover. Det var lagt ut kjetting, men følte ingen trang til å bruke den, og kom meg greit opp til toppen. Her tiltok vinden, men stien var veldig lettgått. Kom noen skikkelige kast der det var vanskelig å holde seg på beina samt skikkelig motvind, men det var ikke hele tiden, kun tidvis så gikk veldig greit å gå. Da jeg nærmet meg hytta var det ett stikryss og da er det bare å følge stien mot Lurfjellhytta. Var endel folk på hytta allerede da jeg kom blant annet en dugnadsgjeng fra DNT. Brukte 3 timer og 15 min til hytta fra parkeringa. Blåste godt om kvelden så fint å sitte inne på hytta med god mat og ett glass vin. Neste dag var jeg klar for topptur, selv om været ikke helt var på min side. Endel vind, men satset på at det skulle gå greit. Fikk tips fra ei dame på hytta om at jeg måtte gå langt tilbake langs stien mot Åseli før jeg gikk opp mot ryggen, så jeg gjorde det, men det er nok ikke nødvendig. Jeg gikk opp et skar øst for 708, og kom litt for langt mot vest før jeg fortsatte oppover ryggen. Her tok vinden veldig, og jeg la fra meg sekken for å få litt mindre vindfang og slippe ekstra vekt. Veldig fint å gå opp til 1226 og lettgått herfra til siste stigning begynner. Nå avtok heldigvis vinden for her smalner ryggen og det er greit å slippe sterke vindkast. Delvis vardet oppover. Tåka kom og la seg over toppunktet og det var surt og kaldt der og noe snø på bakken. Brukte 2 timer og 15 min til toppen med litt omvei. Skrev meg inn i en av de to bøkene på toppen, og prøvde å få noe utsikt gjennom taka før det ble en rask retur ned til sekken. Fortsatte så ned mot stien til Åseli og fulgte denne tilbake til bilen. Vind og regn på hjemturen, så det gjorde ikke noe å komme tilbake til bilen igjen. Var ved bilen 6 timer og 45 minutt etter avgang fra Lurfjellhytta.

Øvre Åselivann mot Åselidalen
Siste del av ryggen mot toppen av Lurfjelltind
Stor varde på toppen av Lurfjelltind
Lurfjelltinden sett fra Skarvatnet

Missing title

Written by siroho 17.06.2018 18:11

Flott turbeskrivelse til en topp jeg har drømt om lenge. Vi var på tur og kom inn til Lurfjellhytta, men måtte snu for det ble for dårlig vær og ingen hadde lyst til å dra på toppen i tåke. Gratulerer med en dag en kommunetopp.

Sv:

Written by Sola19 17.06.2018 22:13

Takk for hyggelig kommentar Siri! Det var en veldig fin tur selv om jeg ikke fikk noe utsikt akkurat på toppen. Håper du kommer i gang med kommunetoppsamlingen igjen, mange fine turer som venter på oss. Godt at du ihvertfall får mange fine nærturer og nyter nature :)