Higravtind - Kommunetoppen i Vågan (13.06.2018)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Eide samfunnshus (21m)
Endpoint samme (27m)
Ascents Higravtinden Fortoppen (1,144m) 13.06.2018 15:03
Higravtinden (1,146m) 13.06.2018 15:04
Visits of other PBEs Higravtinden p-plass (30m) 13.06.2018 12:46

På avstand fryktingytende, men når oppe spennende og morsom klyving

Higravtindens sørside. Her ser man nesten hele ruta fra moreneryggen nederst i venstre bildekant til snørenna helt oppe til høyre i fjellsiden. Toppen såvidt i skyene

Litt sen start, men hva gjør vel det her i Lofoten, hvor solen skinner døgnet rundt. Jeg parkerer ved samfunnshuset på Eide, ved Laupstad. Her skifter jeg og legger i veg som alltid når jeg har litt dårlig tid litt, - stresset. Jeg finner ikke rett sti og havnet vel mye nord, men skjønner tegninga og må "bushe" meg sørover et lite stykke, mens jeg stadig vinner høyde.
Plutselig er stien der og ting blir enklere. Enklere men tungt. Det går ubønnhørlig oppover.
Rundt 360 moh krysser jeg Sandbekken fra nordsiden til sørsiden. Herfra i en slakk bue sørover opp på sørvestryggen. Følger ryggen omtrent, på god sti, til jeg når i snøen. I dag er det ved 700 moh. Det er ikke spesielt hardt, men det er slitsomt å sparke seg feste likevel, og etter 100 høydemeter velger jeg å ta på stegjerna, (- som jeg fikk med på flyet som håndbagasje fra Oslo, men ikke tilbake fra Leknes. Strengere der, eller ble jeg forskjellsbehandlet?! ;0))

Det er bratt og blir brattere, og for min del blir det 50 og 50 skritt til jeg omsider står oppe i sadelen på rundt 950moh, og kan skue østover. Deilig.
Her er det et snøparti som må traverseres østover før man er i en ny sadel og på sør-ryggen opp mot selve toppen. Det går lett med stegjern, i ikke for hard snø. Hadde det vært hardere ville stegjern og isøks vært et must. Det er absolutt ikke her man vil seile avgårde. Da går det raskt nedover, i alle betydninger.
Sør-ryggen byr på litt svært lett kliving de første 5-10 meterne. Så sikter jeg seg inn på en naturlig renne, litt til venstre på ryggen, som ender i et bittelite skar. Det ligger snø her ennå. Her åpenbarer utsikten mot nord seg, og herfra er det lett videre til fortoppen. Utsikt og utsikt fru Blom. Svarte skyer fra nord truer med dårlig sikt og snøbyger. Jeg gasser derfor på det jeg klarer.
På vestsiden av toppene er det stupbratt. Jeg velger derfor å prøve med ned forbi fortoppen på østsiden, og nesten til nordsiden av selve hovedtoppen. Her henger en tautamp, noe jeg tar som et tegn på at jeg er på rett vei. Herfra er det litt tung, morsom, strabasiøs for de korteste vil jeg tro, og spennende, men ikke utsatt kliving. Stort sett gode tak. Om snøen hjelper meg.... ? Kanskje er det en fordel for fotfeste, samtidig som man ikke vet om det er fast under eller ei. Klivinga går i en ganske rett linje, og er i en salgs renne. 20-30 meter kanskje, så nok en tautamp over en stor spiss stein og man er trygt oppe.
Her på toppen er utsikten formidabel, mellom skyene som kommer og går litt. Laupstad og E10 ser smått ut herfra, samtidig som man ser langt utover i Vest-Lofoten. Geitgallien ligger sør-sørøst og der ser jeg spor i snøen. Dette er visstnok en meget populær mai-skitopp.

På vestsiden av hovedtoppen går det an å klyve ned noe. Der ser jeg noe som kan være en tunnel under en stor lang stein. Jeg har lest om denne og at det er flere alternative ruter til topps. Jeg tar ikke sjansen på det idag, da jeg ikke er sikker på om det er rett vei, selv om det frister å utforske litt mer. Returen følger derfor samme vei som opp.
Forskjellen nå er at man ikke blir andpusten, at snøen stedvis er super å rutsje på, og at jeg i tilleg til den øverste store snørenna følger også et annet snøparti, nesten ned til 550 moh. Dette gjorde returen super rask og morsom. Minuset var at jeg hadde valgt langrennsbuksa, og den har kun tynt elastisk pustene stoff bak, og etter ikke mange meterne i bra fart brant det i skinkene og buksa fikk hard medfart. Mye av rutsjinga forgår derfor på magen. Et underlig skue. :0))
De siste 500 høydemeterne er bare velstand og solen titter frem. All engstelse og usikkerhet fra toppen er nå kun glæde :0)

Flanken som må traverseres østover, etter den bratte snørenna. Innsteget til ryggen er på snøen til venstre for fjellet til venstre for sadelen
Starten på sørryggen opp mot fortoppen
Renna litt til venstre som følges for å komme til slakkere parti før fortoppen.
Oppe  på slakkere parti av sørryggen mot fortoppen
Oppe på slakkere parti av sørryggen mot fortoppen
Fra hovedtoppen mot fortoppen
Nordsiden av hovedtoppen. Her kom jeg opp
Nordsiden av hovedtoppen. Renna opp sett nedenifra.
Hovedtoppen sett fra Fortoppen
Ikke av de mest gjestmilde. Higravtindene sett fra sør for fortoppen
Gjeitgallien ruver majestetisk.
Lirype
Start date 13.06.2018 12:49
End date 13.06.2018 16:33

Higravtinden..

Written by otto 15.06.2018 14:11

Stilig topp kledd i vinterdrakt. Kan jo ofte være fordel å benytte snøfeltene. Forstår godt det var litt action for å nå toppen. Se for deg utsikten i klarvær...

Sv: Higravtinden..

Written by Gråbein 15.06.2018 21:30

Flott topp og passe spennende. Kan ikke bli bedre :0)

Grattis med Higravtinden!

Written by knutsverre 15.06.2018 12:48

Det har blitt noen krevende K-topper på deg oppe i nord i det siste, Helge. Flott turbeskrivelse både i tekst og med illustrerende bilder!