Rekdalshesten og Urfjellet (07.06.2018)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Rekdalssetra p-plass (210m)
Endpoint Rekdalssetra p-plass (210m)
Ascents Rekdalshesten (782m) 07.06.2018
Urfjellet (757m) 07.06.2018
Visits of other PBEs Rekdalssetra p-plass (210m) 07.06.2018

Jeg ble invitert med på hyttetur i Vestrefjorden av Johannes, en venn av meg fra Norges Handelshøyskole. Vi spiste god mat, drakk øl, spelte bretspill og gikk fjellturer (naturligvis!)
Dag 1 ble Rekdalshesten med en svipptur innom Urfjellet, mens vi dagen etter gikk på et mindre nabofjell: Snaufjellet (479moh). Da vi startet var været fint, med unntak av at ett enkelt fjell var dekt av tåke. Dette var naturligvis nettopp Rekdalshesten. Heldigvis lettet denne innen vi nådde toppen, så vi fikk nyte en fantastisk utsikt. Jeg hadde rettnok vært dobbelt så høyt oppe dagen før (Kongen, 1614moh), så litt nedtur fra det, men likevel en veldig flott utsiktstopp.

Som alle andre StikkUt-turer, byr også denne på god sti og god merking hele veien. Stikk-Ut-posten er derimot ikke på det aller høyeste punktet, men på Hestenebba (758moh), som er et bra utsiktspunkt litt øst på det høyeste punktet av fjellet

Skog fra starten av. Denne er ikke veldig tett, og byr på god utsikt nokså kjapt

Toppen (eller deler av den, dette er nok Hestenebba) skimtes gjennom tåken som er i ferd med å lette

Godt over tregrensen. Her er vi ved ca. 650moh, på vei oppover de siste motbakkene

Det såg litt uklart ut hvor toppunktet faktisk var når vi begynte å nærme oss. Da er en GPS alltids godt å ha! Dette fikk meg til å tenke 2 år tilbake... Jeg, mamma og lillesøster prøvde å bestige Rekdalshesten på en overskyet dag, men fant rett og slett ikke det høyeste punktet uten GPS i tykk tåke. Det viste seg på denne turen at vi ikke hadde vært mer enn 3-4 høydemeter og 30-40 lengdemeter fra det høyeste punktet når vi tok vår siste pause på en stein i toppområdet for 2 år siden. That's life!

Her er vi ihvertfall like ved toppen, den ligger like til høyre for bildekanten. Toppen rett frem er ca. 778moh og ligger i Haram kommune, mens det høyeste punktet er 782moh og ligger i Vestnes kommune. Vestnes har altså karret til seg denne toppen alene... Vi besteg imidlertid begge to denne dagen (ca. 100 meter mellom dem)

Selfier ble tatt, og droner ble testet ut på toppen

Utsikt mot Sunnmørsalpane fra toppen. Av signifikante topper kan Jønshornet (1419moh) langt til høyre, og Råna (1586moh) litt til venstre for midten av bildet trekkes frem

Utsikt mot sentrum av Midsund. Denne turen gjorde toppene i Midsund nokså fristende, og jeg tenker faktisk å ta alle 14 toppene i Midsund kommune (PF>100m) på en dag ila sommerferien!

Utsikt mot toppene på Ørskogfjellet. Vi la planer om å bestige Remmemstinden (1090moh) og Ytstetinden (1162moh) dagen etter (de to toppene til venstre av de tre store nabotoppene midt på bildet). Dessverre var været klart dårligere og kaldere dagen etter. Vi hadde ikke særlig mye klær, og valgte derfor en kortere og enklere tur dagen etter (Snaufjellet, 479moh, som nevnt)

Utsikt over mot Urfjellet (757moh). Dette ble en kort tur bortom toppen, hvilket neppe tok mer enn 15 minutter ekstra. Toppen ligger ved varden, litt til venstre på denne ryggen. Kommunegrensen ligger midt på ryggen, altså ligger også denne toppen i Vestnes kommune

Toppvarden av Urfjellet litt til venstre i bildet. Hellandshornet (882moh) stikker opp til høyre i bildet