Toppåsen & Korpehaugen - Hurdal (12.06.2018)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Toppåsen p-lomme (559m)
Endpoint Toppåsen p-lomme (559m)
Ascents Toppåsen (754m) 12.06.2018 15:46
Korpehaugen (762m) 12.06.2018 16:37
Visits of other PBEs Toppåsen p-lomme (559m) 12.06.2018 14:59

Kjapp og noe spontan ettermiddagstur på en av de siste finværsdagene i denne omgang. Ifølge langtidsvarslet var det varme og fantastiske været, som nå hadde vedvart i rundt en måneds tid, i ferd med å nå slutten. Dette måtte utnyttes, så da dro jeg rett fra jobb og opp til Skrukkelia i Hurdal for å ta en tur på bl.a. Korpehaugen (762).

På kartet er det tegnet inn en parkeringsplass ved Ostelva rett nedenfor gården Dalen. Jeg planla å parkere der, men da jeg kom dit opp, så jeg at veien videre hverken hadde noen bom eller var skiltet på noen måte. Dermed kjørte jeg oppover Driftsleder E. Lundbergs veg så langt jeg hadde behov for. Og det var der det går en rygg oppover mot Toppåsen (754). Her var det god plass til å sette igjen bilen på en bred veiskulder mot et gjerde på sørsiden av veien.

Ingen stier var tegnet inn på kartet mot Toppåsen (754), men etter noen meter i et hogstfelt helt i starten, dukket det sannelig opp en ganske tydelig sti som gikk oppover ryggen, litt nedpå vestsiden av ryggen.

Stien oppover mot Toppåsen. Her i nedre del, hvor den fremdeles var ganske åpen. Høyere opp var den mer gjengrodd.

Stien ble etter hvert mer og mer gjengrodd, og på 700 meters høyde ga jeg opp stien og svingte bratt oppover i skogen. Et kort parti med svære steiner ga litt kaving og knoting, men oppe på det flate, svære området mot høyeste punkt på Toppåsen (754), ble skogen langt mer fremkommelig.

Høyeste punkt på Toppåsen (754) må vel sies å være temmelig lite markert. Jeg tok en runde på flata for å se om noe stakk seg ut, og fant 2-3 kuler og en stor stein som hevet seg litt opp fra terrenget ellers. Den var veldig lite "toppete" denne Toppåsen...

Denne steinen stakk litt over blåbærlyngen oppå Toppåsen (754).
Etter hva jeg kunne se er trolig denne kulen høyeste punkt på Toppåsen (754).

Jeg gikk raskt videre fra Toppåsen (754) og svingte snart mer i retning dagens hovedmål: Korpehaugen (762). Nedover mot sadelen mellom disse to toppene var skogen periodevis noe mer tettvokst. Jeg krysset Sovarmyra, og kom like etter inn på en sti som også var stiplet inn på kartet. Denne stien fulgte jeg mot en sving hvor den var nærmest toppen på Korpehaugen. Nok en gang ble stien mer utydelig etter hvert, og der jeg valgte å forlate den, var jeg i ferd med å miste den uansett.

Stien jeg fulgte et lite stykke fra Sovarmyra og mot Korpehaugen (762).

Tendenser til sti opp siste bakken til Korpehaugen (762), og delvis tettvokst skog. Da jeg kom opp havnet jeg først ved noen svære steiner som jeg trodde var toppen, men en rask sjekk på Peakbook-appen tydet på at jeg burde gå noen meter lengre mot nord/nordøst. Og der var det en åpning i skogen ...

På Korpehaugen (762).

Før jeg startet på nedstigningen og veien tilbake til bilen, ruslet jeg bort til et annet punkt lengre S/SV som også så ut til å være rundt 762 moh ifølge detaljert kart. Deretter fulgte jeg ryggen mot sørvest, før jeg bestemte meg for å skjære brattere nedover mot stien jeg hadde gått et lite stykke lengre nord, på veien til Korpehaugen.

Nå var det deilig å være på stien igjen, og lange ut den siste etappen til bilen. Stien møtte veien ca 100 meter øst for der jeg hadde parkert. Jeg husker ikke helt, men mulig man kan sette igjen bilen her stien kommer ned også...?

Dagens beste utsikt fikk jeg faktisk fra der jeg hadde parkert. Det var hogd og inngjerdet på nedsiden av grusveien, så her var det god sikt sørover.

Plass til å sette igjen bilen på høyre side av veien her.
God utsikt sørover fra Toppåsen p-lomme.