Ny delvis "barndomstur" som forskuddspresang (09.06.2018)  5

Storebottegge (1,829m) 09.06.2018
Storebottegge Ø1 (1,824m) 09.06.2018
Storebottegge Ø2 (1,820m) 09.06.2018

Dette blir i hovedsak en bildeserie fordi hovedformålet med turen i grunn ikke var så interessant på grunn av finvær på hell og det faktum at steinørken kommer til kort mot det grønne fjellet. Storebotteggi egner seg mye bedre som vårskitur. På denne tida er det best å oppsøke spisse tinder om en skal opp fra vegetasjonssonen...

Men det var en fin tur, og jeg koste meg spesielt med gjensynet med Mørekvamdalen/Kljådalen hvor jeg hadde den for en 17-åring svært spennende Jukleeggituren med far i 1993...

Vi var der på ny høsten 1996 like før jeg skulle i militæret. Vemodig å tenke på alt som har skjedd siden den gang uten at jeg har sett denne perlen av en dal igjen før nettopp nå! Enda har jeg ikke vært på Høgeloft i fint vær, og legger jeg noe pf-nerding til grunn kan Vesle Jukleeggi også stå på programmet, som flere påskudd til gjensyn med Mørekvamdalen og Kljådalen. Ikke fra riksvei 52, det blir for trivielt og upoetisk for meg...

Nærmer meg stedet hvor DNT-ruta over til Skakadalen begynner...
Begynner så smått å få litt høyde...
Vakre Mørekvamdalen!
Det grønne fjellet med frodighet og elvebrus innunder Buaknuppen.
Buaknuppen.
Steinørken på Storebotteggi 1829...
Fra litt nedenfor Storebotteggi Ø2 høyt over Hestebotten.
Jeg tar kvelden over Hestebotten.
Dette var soloppgangen jeg fikk... Og sekken er litt i veien.
Morgenstemning over Hestebotten fra soveposen...
Sånne partier er gull verdt å finne når vannflaskene er tomme.
Idyll ved Nevreskardtjerne. Her var det virkelig koselig med klukke-bekker og generelt fjellsus i varmen...
Fjellsmelle.
Mot Haukefjell, Høgeloft og Nordre Høgeloft fra Buaknuppen. Det er Nordre Høgeloft som burde hete Store Jukleeggi.
Nærmer meg Mørekvamdalen igjen.
Skikkelig allergiterreng...
Vakre Kljådalen!
Kyrkjebøslette, her tok jeg og far en rast i 1993 husker jeg.
Til tross for grusveien, her er det nasjonalromantikk!
Et siste tilbakeblikk innover Mørekvamdalen.