Ormula - Litlehornet - Uriskaret. (10.06.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Oppe i lia (133m)
Ascents Ormula (1,418m) 10.06.2018 11:46
Litlehornet (1,420m) 10.06.2018 12:27
Ormula Nordvest (1,281m) 10.06.2018 13:52
Geitebottinden Sørøst (1,330m) 10.06.2018 14:19

Det var en morgen med lavt skydekke. Vi hadde håp om å komme over skyene i løpet av dagen og dro til Valldal. Parkerte ved vassverket litt oppe i lia. Her er det bru over elva og sti mot Jamtesetra.

Velkomstkomite stilte opp på Jamtesetra. Vi er oppe i tåka/skydekket. Sti videre i retning i Ormula.

Stien var god og rødmerka, og gav effektiv stigning. Lenge var det bare bjørkeskog og tåke og se.

På omlag 900 m.o.h. er vi over både skog og tåke. Toppen av Ormula i sikte.

Ormula

Godt å stikke hodet over tåka.

Fjell på andre sida av fjorden.....

Etter 1300 meter konsentrert stigning nådde vi toppen av Ormula. Vi ser ryggen over til Litlehornet som blir turens neste etappe. Den er like fin som den ser ut.

På veg mot Litlehornet. Fin og lettgått rygg. Litt småklyving, spesielt opp på Litlehornet.

Matpause! Tilbakeblikk fra Litlehornet. Geitabottstinden dominerer bakerst. Dagens to siste topper foran.

På Litlehornet ser vi tilbake mot Ormula. Vi fulgte eggen tilbake dit. Deretter fortsatte vi ned vestryggen på Ormula. Markert rygg med enda brattere terreng på begge sider. Noen korte partier med laus ur, ellers fint å gå.

Fra Ormula nordvest hadde vi fint tilbakeblikk mot Litlehornet.

En del snø videre på turen. Her på siste biten bort til toppunktet på dagens siste topp, Geitabottinden sørøst.

Fra toppen tilbake mot Litlehornet og Ormula. Her tok vi ei lita matpause igjen.

Geitabottstinden på nært hold. Turen fortsatte deretter mot Uriskaret.

Fra toppen fulgte vi bortimot sammenhengende snøfelter via Uriskaret og ned til snaue 800 m.o.h. i Jamtebotn.

Kryssing av elva i Jamtebotn med vading. Den gamle ferdselsvegen, merka som sti på kartet, var delvis gjengrodd framover mot neste elvekryssing. Derifra var stien tydeligere fram til Berdalsetra.

Fra Berdalsetra så vi over elva til Jamtesetra og Ormula. Herifra på bratt, men god, sti ned til utgangspunktet, siste delen gjennom ei snauflate. Flott rundtur i supert vær!

Oppgitte høydemeter og distanse er stipulert da høyderegisteringa tok seg ei pause i løpet av turen.