Snippane (10.06.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Hogstvet (170m)
Endpoint Samme (170m)
Ascents Snippane (399m) 10.06.2018 11:29
"Avstigningstur" på vei hjem etter langhelg i Vestfold. Hadde lest av turrapporter at flere hadde startet fra Engeroa, som utvilsomt var kortere enn vårt valg av startpunkt, muligens også med færre høydemeter, men flere hadde opplyst om "basking" i stiløst terreng siste biten nord for toppen ved denne varianten. Vi valgte derfor å starte vår tur ved grusvei like øst for Hogstvet under antagelse av vei/sti i en eller annen form helt til topps, slik Peakbookkartet kunne gi indikasjoner om. Bommen var nede, og i fortsatt nydelig sommervær startet vi på meget god grusvei. Etter skarp venstresving gikk grusveien over i skogsbilvei, som så ut til å være lite brukt, begrodd som den var av gress og vekster. Likevel lettgått, og vi fulgte denne et godt stykke østover i nordflanken av "fjellet" inntil vi svingte 90 grader til høyre(sør) inn på fortsatt brukbar vei/sti rett sørover til en hytte ca 200 meter nord for toppunktet. På smal noe uoversiktlig sti de siste par hundre meterne sydover til Snippane 399 moh.
Høyest i Re kommune

Tilbake samme vei, og selv om litt lengre tur, ga vår variant en relativt behagelig atkomst. Sykkel kan også med fordel benyttes om man ønsker å korte ned tiden. Med på turen Bente.