Skålbotsheia og Litlehornet (31.05.2018)  3

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Hamnsund (20m)
Endpoint Hamnsund (20m)
Ascents Litlehornet (467m) 31.05.2018
Skålbotsheia (615m) 31.05.2018
Uføra (225m) 31.05.2018
Uggedalshornet (441m) 31.05.2018

Turen ble tatt som en fortsettelse av samlingen av Haram-lista. Litlehornet er et forholdsvis vanlig fjell å bestige, mens Skålbotsheia er noe uvanlig å bestige. Dette ses av at stien er nokså god til Litlehornet, samt at det er bok på toppen. Skal man gå over til Skålbotsheia, må man derimot improvisere mer. Det var ganske mange ekstra høydemetre med litt myr, lyng, ur osv. Dette trakk dessverre ned noe av totalinntrykket av turen, til tross for at utsikten fra toppen var ganske god, spesielt mot Ålesund og omkringliggende øyer.
En god venn av meg ble med på turen, og vi fikk dermed en fin tur i varmt sommervær og strålende sol.

Starten på stien. Denne kommer litt brått på

Fint skogslandskap opp mot Uføra

Utsikt mot Bjørnøya (venstre) og Terøya (høyre)

Utsikt mot Søvik. Dette er fra like forbi Uføra

God sti hele veien til Litlehornet. Dessverre dårlig med sti mellom Litlehornet og Skålbotsheia. Dette bidrog til at turen totalt sett ble nokså tung

Utsikt fra Uggedalshornet mot Litlehornet (nærmest) og Skålbotsheia (bakerst). Det er toppen til venstre på Skålbotsheia som er den høyeste (615moh)

Selfie fra toppen av Litlehornet!

Her har vi kommet oss ned i skaret mellom Litlehornet og Skålbotsheia, og begynt oppover på den andre siden. Litt myr i bunnen, og litt lyng/kratt oppover fjellsidene. Dette var det tyngste partiet av turen. Det var også her det ble mest merkbart at vi hadde med oss for lite vann på turen. Dette trakk dessverre ned totalinntrykket av turen (årsaken til at jeg gir turen terningkast 4)

Utsikt oppover mot Skålbotsheia fra samme sted som forrige bilde. Vi gikk opp like til venstre for knausen rett frem

Selfie fra toppen med utsikt nordover. Tverrbotshornet i bakgrunnen