Ein sku vore keisar... (09.06.2018)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Punkt på Søndre Folgefonna (1,638m) 09.06.2018
Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 09.06.2018

... for 120 år sida - da hadde en fått sitte på hesteryggen hele veien opp de 1400hm fra fjorden til breen og der hadde en slede stått og tatt deg med over breen.

Men keiser er jeg ikke og våren i vest har vært altfor varm, så ingen snø før breen nå. Startet i nærmere 30 varmegrader fra parkeringsplassen ved Bondhusdalen og tråkket i vei på denne fantastiske DNT-stien oppover. Varmt nok ble det ihvertfall, så tok ikke lange tiden før jeg gikk i kun shorts oppover. Men sabla fint å gå opp her, så koste meg selv om skibøren var tung.

Passerte den lille DNT-hytta Breidablik og så like etter Fonnabu der framme. Den har en fantastisk beliggenhet rett ved breen. Vel framme nøt jeg ølen jeg hadde båret opp, lagde meg lapskaus på den selvbetjente hytta og koste meg ute i sola til sola gikk ned. hadde faktisk hytta for meg selv også (kun 4 andre - på den andre hytta)

Morgenen etter var nesten like fin, så kl 8 traska jeg mot breen og håpet at det stemte at det var lett å komme innpå breen når man fulgte ryggen helt ut. Et øyeblikk så det ikke lovende ut...

Men heldigvis stemte det som gutta jeg møtte med breutstyr sa. Lett å komme på bare man fulgte ryggen helt ut.

Så var det bare å liste seg ut og håpe og tro det ikke var dukket opp noen sprekker i den rekordhøye forsommervarmen i år. Heldigvis gikk alt fint. Siktet rett på Kvinnherads topp først og gikk radig dit.

Deretter var det å stille GPS-kursen mot trianglet lenger sør der 3 kommuner møtes og Etnes topp ligger. Det sto 6km - og det ble noen seige ensformige kilometre i trå snø. Gleden var stor når GPS'en endelig telte ned 20, 19, 18 osv til jeg endelig var framme.

Nøt matpakken der og tok omtrent samme vei tilbake, bare med en avskjæring mot det punktet jeg kom opp på breen. Tilbake på hytta ca 3t og 45min etter at jeg dro. Da fant jeg ut at jeg like godt kunne gå helt ned igjen. Så pakka skiene på sekken og koste meg i varmen og sola helt ned til Bondhusdalen. Møtte mange som skulle opp til Fonnabu denne varme dagen og lurte på hvor i all verden jeg hadde brukt skia!

Keiserstien anbefales, men med lett sekk og uten skiutstyr i juni.