Jubileumstur nr 500 til min kjæreste nærtopp Lotsbergnibba (09.06.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Øvste Skøra (300m)
Endpoint Lotsbergskøra (280m)
Ascents Lotsbergnibba (817m) 09.06.2018 13:47
Austre Lotsbergnibba (890m) 09.06.2018 15:09
Visits of other PBEs Lotsbergstøylen (390m) 09.06.2018 16:35

Nå var det dags å bagge jubileumstur, iallfall registrerte, nr 500 på Lotsbergnibba. Jeg hadde lenge tenkt at Vinjar og Ove skulle være med på markeringen. Men siden Ove dro på guttetur til Lesjaområdet, ble det oss tospannet pluss Bjørn (Bastolen) som skulle til fjells i dag :-)

Vi kjørte opp i Lotsbergskåra for å korte litt på turen for Vinjar sin del i den trykkende varmen i dag. Tidlig kom fluene og selv om tempoet var rolig var det ikke aktuelt å stoppe for lenge om gangen. Vinjar var nokså tålmodig når det gjaldt insektene, takk og pris !

På toppen dro Bjørn frem ikke mindre enn en magnumflaske med sprudlevann, alkoholfri heldigvis, fordi Vinjar slukte opptil flere stettglass på rappen og syntes det
var kjempegodt ;-) Vi hadde oss en lang og god pause på toppen til tross for svermen av fluer og etterkvart mange iltre og innpåslitne store klegg! Vinjar var ikke vanskelig å overtale til å gå videre til den høgste, austre Lotsbergnibba. Dette var hans første tur oppom denne toppen på egne bein :-) Returen la vi via Kjevatnet og ned det bratte Standalsskaret. Et snøfelt i øvre del var et av høydepunktene til Vinjar på turen. Resten av ruta nedover mot den myrlendte Lotsbergdalen blir nok ikke gjentatt med det første ... Kleggen og fluene fulgte oss helt til vi ankom Lotsbergstøylen. Der var det heldigvis litt trekk i lufta. Vi så at naboene fra nedre Lotsberg badet i elva, og Vinjar var supergira på litt kald elvebading. Så derfor ble det en lang og kjekk stund der sammen med andre unger mens Bjørn satte kursen nedover til Lotsbergskåra.

Da vi omsider kom ned til Lotsbergskåra, ble det kaffe og saft hos Anita før vi fikk sitte på med Bjørn hjem igjen. En strålende dag for både Vinjar og meg!

I godt driv opp mot Lotsbergstøylen
Vinjar storkoser seg
Vinjar storkoser seg, snøballkasting på Bjørn :-)
Vinjar skuer utover sitt rike ;-)
sjampis i stettglass, takket være Bjørn, og flagg må være med
Austre Lotsbergnibba
Ned fra Standalsskaret
Kjempeartig badestund i Lotsbergelva

Batteriet på tlf sa takk for seg under elvebadingen ;-)