Hørsfjell (09.06.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Hørsfjell P-plass (33m)
Endpoint Hørsfjell P-plass (33m)
Ascents Hørsfjell (288m) 09.06.2018 16:25
Visits of other PBEs Langesund (0m) 09.06.2018 16:23
Hørsfjell parkeringsplass (29m) 09.06.2018 17:15
Besøk til høyeste punkt i Bamble kommune, mens fruen koste seg på stranden i Langesund. Kjørte til Bamle, parkerte ved parkering Hørsfjell, gikk ca 300 meter vestover grusvei til Bamle. Godt skiltet og merket videre til Hørsfjell, tok at til venstre og passerte etter noen hundre meter Heistad Gård. Litt forbi denne veidele, en sørlig og en nordlig begge merket Hørsfjell. Valgte den nordligste som så kortest og mest direkte ut. På god grusvei i nordvestlig/vestlig retning. Litt forbi Svarttjønn tok merket sti av til venstre fra grusvei, fulgte denne i retning Hørsfjell. Stor varde og tilrettelagt område med benker og bord i det relativt åpne toppområdet.
Høyest i Bamble kommune

Ned igjen samme vei. Ved passering av Heistad Gård la jeg merke til et bombefragment som var plassert på en knaus ved siden av veien, hvis ledsagende infotavle kunne opplyse om at dette var rest av bombe som ble sluppet av allierte fly under bombingen av Herøya 24. juli 1943. Deler av bombelasten ble droppet i området rundt Heistad Gård etter bombetoktet på returen vestover på grunn av drivstoffmangel. Mange nordmenn mistet livet under bombetoktet mot Herøya denne dagen.
Fragment av flybombe ved Heistad gård.