Hananipa (09.06.2018)

Start point Skulstadvegen
Characteristic Jogging
Ascents Hananipa (718m) 09.06.2018 15:41

Jeg kjørte til Trengereid og videre de bratte bakkene opp til Skulstad for en tur til Hananipa. Imidlertid var det fullt på parkeringsplassen, så jeg kjørte litt nedover og fant en plass ved siden av vegen. Her er det såvidt plass til to biler. Så det ble noen ekstra høydemeter. Jeg fulgte veien opp til demningen ved Skulstadvatnet. Herfra er det god sti videre til topps. Det var varmt og vindstille, så det ble ganske hett oppover bakkene. Men du verden for en fin topp. Her var det god utsikt i alle retninger. Det ligger fortsatt en del snø på de høyeste toppene. Etter en liten matbit bar det ned igjen. Det var en del klegg på vei oppover, men ellers en herlig tur.

På vei oppover Fagerdalen. Bak Skulstadvatnet ligger Krånipa.
Fra Hananipa mot sørøst. På den andre siden av dalen ligger Raudnipa. Bakerst i midten skimtes nordre del av Folgefonna.
Fra Hananipa mot sør. Samnangerfjorden bakerst i midten. Gullfjelltoppen bakerst til høyre.
Fra Hananipa mot vest-sørvest. Osterøybrua i bakgrunnen.
Bruviknipa sett fra Hananipa.
Fra Hananipa mot nordøst. Vaksdal i midten.