Høgåsen (09.06.2018)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Høgåsen (585m) 09.06.2018 11:56

Andre del av turene ved Ulevannsveien startet helt inne ved parkeringsplassen ved Ulevann. Det var ikke mer enn en ås jeg skulle opp på denne gangen, og det var Høgåsen.
Høgåsen ligger rett sør for parkeringsplassen, og her var jeg så heldig at jeg kunne følge veldig fin skogsbilvei det meste av turen. Det ligger en del hytter i terrenget ved og rundt Ulevann og Solbergvann, og det var tilfartsveien til disse hyttene jeg fulgte.
Inne ved Korpetjern måtte jeg si farvel til skogsbilveien, hovedsakelig fordi den ikke gikk lenger. Da var det bare å peile seg ut en kurs i terrenget. Og det var ikke så vanskelig for hele lia opp mot Høgåsen var behogd. Da var det bare å traske i vei. Det jeg vant ved å hele tiden kunne se hvor jeg skulle gå tapte jeg ved at det går litt tregt gjennom kvistrestene fra hogsten.
Toppen av Høgåsen har ikke all verdens utsikt. Til det er det litt for mange trær som står i veien. Typisk at med så mye hogst rundt på alle kanter så har de latt toppen stå igjen.
Tilbaketuren var enkelt unnagjort ved at jeg gikk samme vei tilbake som jeg kom.
Turen var på 7 kilometer og tok 1,5 time.