Seteråsen (09.06.2018)

Øytjernhøgda (412m) 09.06.2018 10:46
Seteråsen i Øvre Eiker (406m) 09.06.2018 11:14
Øytjern

Dagens første av i alt to turer med utgangspunkt i Ulevannsveien. Begge turene var vel på mange måter oppsamlingsturer for koller jeg hadde utelatt tidligere.
Den første turen startet nede ved skytebanen nær Ballatjern. Jeg var her i fjor på en tur til Røysåsen, men utelot et par topper fordi terrenget ble for bratt i den retningen jeg måtte gå. Nå kunne jeg tilpasse ankomsten som jeg ønsket. Det første målet var Ballatjernåsen på østsiden av Ballatjern. Dit kunne jeg gå, først på god traktorvei og sti inn til Ballatjern, deretter på sti langs ryggen av Ballatjernåsen. Stien langs ryggen var en overraskelse for meg. Det var ingen ting på kartet som tydet på at den skulle være der, men det var den, og det var kjærkomment nok. Stien gikk tvers over toppen som ikke var så altfor spektakulær, så jeg fortsatte mot neste mål, Øytjernåsen.
Siden stien fortsatte i riktig retning videre, så jeg så ikke noe behov for å endre kurs, og etter en halv kilometer med lett gange var jeg på Øytjernåsen også. Ikke noen spektakulær utsikt herfra heller. Disse to åsene jeg nå hadde besøkt er en del av den samme ryggen, som jeg nå måtte ned av for å komme til turens siste mål, Seteråsen.
Jeg fortsatte i samme retning som jeg hadde gått de to siste kilometerne, men nå gikk det bratt ned fra åsen. Vel nede endte jeg ved Geveltseterveien. Den kunne følges et par hundre meter på nordsiden av Øytjern. Deretter måtte jeg stikke inn i terrenget for å følge ryggen av Seteråsen opp til toppunktet. Det meste av veien foran meg nå var et hogstfelt så det var lett å holde oversikten over terrenget, og toppen ble i så måte greit identifisert. Det var fin utsikt tilbake mot Øytjern. Utover det var det for mye vegetasjon til at det blir en topp man husker.
Tilbake til bilen igjen gikk jeg først ned på Geveltseterveien, fulgte den til Ulevannsveien, og gikk derfra tilbake til bilen.
Turen var på 6,5 kilometer og tok 1 time og 50 minutter.