Svett tur til Berganvarden Larvik (08.06.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Berganvarden p-lomme (56m)
Endpoint Berganvarden p-lomme (56m)
Ascents Berganvarden (456m) 08.06.2018 12:39
Visits of other PBEs Larvik (0m) 08.06.2018 11:18
Berganvarden parkeringslomme (50m) 08.06.2018 11:18
Kjørte til Bergan/Skobba litt nordvest for Hvarnes og parkerte på P-lomme Berganvarden. Bommen var åpen, men ikke turte vi å trosse advarsel om at "bommen kan bli stengt på kort varsel"; eller noe i den duren. På svært tørr og støvete grusvei oppover, ca halvveis til toppen tok vi av til venstre på bra sti eller egentlig skogsvei, som etter noen hundre meter gikk over i atskillige smalere sti(her gikk vi først litt feil ved å følge skogsmaskintråkk litt til høyre for egentlig sti, men oppdaget snart feilnavigeringen)
Hett; og en mengde surrende og nærgående insekter. Siste stykket ganske bratt, etterhvert i mer og mer glissen skog og sva, vegetasjonen øverst bar preg av langt fremskreden tørste etter flere uker uten nedbør.
Bratt siste stykket opp

Bra utsikt, kunne i øst skimte Ytre Oslofjord med et bølgende Østfoldlandskap bakenfor. Forfriskninger på toppen, særlig væske var påkrevet i varmen.

Mann "mellom 60 og 70 år" puster ut på toppen

Ned igjen samme vei, og kjørte nå til sol og strand på Helgeroa, der Bente valgte horisontalen, mens jeg etter en liten times tid hadde fått nok av strand og gikk i retning Mølen, med hyggelig gjensyn med "nesten alle" kjente og kjære strandplanter på min vei.