Holterkollen & Prekestolen - Nittedal/Gjerdrum (08.06.2018)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Holterkollen parkering (187m)
Endpoint Holterkollen parkering (187m)
Ascents Holterkollen (455m) 08.06.2018 12:35
Prekestolen (410m) 08.06.2018 13:08
Visits of other PBEs Holterkollen parkering (187m) 08.06.2018 11:59

Nok en gloheit sommerdag på Østlandet, så egentlig burde jeg dratt til fjells. Siden jeg ikke hadde tid til det, måtte det bli en skogtopp i nærområdet. Så fikk det heller bli en svettetur.

Holterkollen parkering.

Dermed ble det en kort kjøretur fra Oslo til Holterkollen parkering. Veien oppover Holterkollen er jo stengt for allmenheten, så her må bilen settes igjen. Toppen er allikevel ganske så lett tilgjengelig, for veien passerer under 100 meter øst for toppunktet.

Jeg langet ut det jeg orket oppover i varmen. Sola sto rett på, men jeg forsøkte å gå i skyggen der det var mulig. Da veien nesten var på sitt nærmeste fra toppen, gikk jeg ut i terrenget, og fikk altså ikke mange meterne med vandring ute i skogen før høyeste punkt ble nådd.

På toppen av Holterkollen (455).
På Holterkollen (455).

Videre mot Prekestolen (410) ble ruta etter hvert en del mer kronglete. Først litt på sti og vei, så greit nedover i skogen til jeg nådde en bratt skrent som går på østsiden av Holterkollen (455). Det er bratt ned mot Djupdalen og Gopledalen, men jeg studerte detaljerte kart og fant en nedgang som ikke bød på store vanskeligheter. Men litt uryddig er denne skråningen.

Nede i dalen her var granskogen høyreist og mektig. Her hadde trærne fått stå i fred i mange år. Den største kjempen hadde derimot gitt tapt, og det var mange år siden. Det var en riktig sværing som hadde knekt tvers av nede ved rota.

Opp mot Prekestolen (410) kom jeg for tett innpå en stupbratt skrent. Her var det ganske kronglete terreng og noe uveisomt. Det var langt lettere å gå der jeg gikk ned igjen etterpå.

Siste meterne til topps på Prekestolen (410) ble greiere igjen, og selve toppen bar preg av å være mye besøkt. Her var det sti over toppen, og skilt i den vesle varden. Men så er dette kommunetopp, og da blir det fort noen besøk av samlere. Litt utsikt var det også faktisk, i en åpning i skogen mot øst.

På Gjerdrums høyeste punkt: Prekestolen (410).

Nå var jeg noe mer uttørket enn da jeg startet turen, så jeg unnet meg noen store slurker drikke før jeg begynte på returen.

Som nevnt tidligere tok jeg en litt annen rute ned fra Prekestolen enn der jeg gikk opp. Og det var et godt valg. Lettere å holde lengre mot vest og mer rett ned mot dalsøkket. Fra dalbunnen og opp til veien på Holterkollen gikk jeg i stort sett samme spor. Og når veien var nådd, hadde jeg en behagelig og enkel rusletur ned til bilen igjen. Selv om sola nå sto rett imot meg, hadde jeg tross alt nedoverbakke. Jeg følte meg såpass pigg at jeg til og med la inn noen korte og lette joggeetapper nedover mot bilen.