Borgsjåbrotet - utsiktstur til terningkast seks(ti) (07.06.2018)  6

Ascents Borgsjåbrotet (1,484m) 07.06.2018 12:05
Visits of other PBEs Sandefjord (0m) 07.06.2018 10:44
Flyvrak ved Borgsjåbrotet (1,390m) 07.06.2018 11:44
Med "rund dag", nydelig sommervær og reiserute som matchet bra, var Borgsjåbrotet et fint sted å besøke når man skulle være "bortreist på dagen". Tok av i Uvdal i retning Imingfjell og fant bra markert P-plass med merket og skiltet sti østover mot Borgsjåbrotet. I tørt og lettgått terreng på bred og tydelig sti gikk vi østover i så å si flatt terreng og passerte Store Borgsjå på sørsiden. Videre noe brattere, men likevel fortsatt lettgått. Passerte flyvrak og minnesmerke over dette(militærfly som styrtet her i 1954).
Lettgått østover mot Borgsjåbrotet
Minnesmerke etter flystyrt sørvest for Borgsjåbrotet

Svært lite snø i terrenget til å være begynnelsen av juni, noe en eksepsjonell varm forsommer skal ha æren for. Behagelig temperatur med shorts og T-skjorte, kun en liten fleece måtte has over skuldrene på toppen.
Borgsjåbrotet 1484m. Gaustatoppen senter horisont

Og hvilken formidabel utsikt!: I sørlig retning dominerte Gaustatoppen og også Blefjell var lett synlig. Hallingskarvet hadde vi sett en god stund på vei oppover, og Hardangerjøkulen var lett å peke ut til venstre for Skarvet. Og sannelig tittet ikke Hårteigen med sin umiskjennelige profil opp bak horisonten lenger litt venstre; kult! Lenger mot nord og nordøst var Hemsedalsfjellene godt synlige, og enda lenger nordøst var vi temmelig sikre på at vi kunne skimte Skaget og Langsuene langt i det fjerne(I motsatt retning kunne vi se Gaustatoppen fra Skaget da vi var der for 3-4 år tilbake..). Og hvem vet; kanskje enda fjernere fjell og tinder kan skues en skarp høstdag? I østlig retning Hallingnatten og Gråfjell/Norefjell.
Panorama vest-nord: Hardangerjøkulen til venstre for midten, Hallingskarvet sentralt. Hårteigen kan skimtes til venstre

Deilig niste ble inntatt i le av varden før vi begynte på turen ned til bilen og kjøreturen videre til Sandefjord(men først retur til Dagali Hotell med solid nøkkel som jeg hadde klart å rote med meg på tur) . Med på turen Bente.