Urdskardet - Blåvola (05.06.2018)

Written by olabokse (Geir)

Ascents Blåvola (1,186m) 05.06.2018

Etter å ha hørt mye pent om hvor flott Urdskardet og fjellområdet der oppe er, så måtte vi bare avsted for å ta det i eget øyesyn.Vi kom sørfra og valgte å kjøre over inntaksdammen ved Høyegga. Fulgte Urliveien nordover på vestsiden av Glomma til Aumdalsveien stikker opp til venstre. Der er det bomkasse. Fra bomkassa og opp til traktorveien som nesten følger Urdskardbekken oppover er det ca 7,2 km. Vi parkerte ved ei koie som står plassert mellom bilveien og Auma. Om man der titter oppover skogen på nordsiden av Aumdalsveien ser man Urdskardkampen kneise over skogranden med sine 1056 meter. Den er karakteristisk med sin kløfter.
Første del av traktorveien er relativt bratt men det er godt å bli varm også! Det er ikke så veldig langt før enn man kommer over tregrensen og fjellet ligger foran en. Vi fulgte stien rett oppover og ganske snart kom vi til et vann som vi forvekslet med Urdskardtjønna. Etter studier av kart på nettet kvelden i forveien var det åpenbart at Blåvola måtte ligge til høyre for dette vannet. Men det var ingen tydelig sti i den retningen så vi bare begynte å traske i knusktørr mose oppover fjellsiden. Når vi kikket oss tilbake så gikk virkeligheten opp for oss! Urdskardtjønnet ligger til venstre for det første vannet noe høyere opp. Og ligger på en måte på baksiden av Urdskardkampen. Vi gapte og var over oss av det flotte synet! Men vi skulle til Blåvola og klatret på videre opp. Det slaket litt ut og vi holdt til høyre fordi det virket lettest. Plutselig dukket det opp et ganske stort snekledd felt som strakk seg slakt oppover i et søkk i fjellet.

Det var stas for vår firbeinte turvenn! Han rullet seg i snøen og løp villmann så snøen sprutet. Vi valgte samme vei og snøen bar oss meget godt. Det var også klart at under snøen gikk det en sti etter tidligere vandrere. Men på oversiden døde stien ganske snart hen og vi måtte igjen prøve å finne frem på egenhånd. Endelig var det dekning på mobilen igjen og et raskt kartsøk viste at vi måtte vende venstre for å nå til topps på Blåvola. Som tenkt så gjort og ganske snart kunne vi se varden som markerer 1186 meters høyde. Vi var oppe!

På vei ned igjen var vi fast bestemte på å gå bortom Urdskardtjønnet, noe vi gjorde. Du verden så flott.

Vi droppet Urdskardkampen på denne turen. Men neste gang. Vi tror allikevel at man bør ha respekt for den toppen da den viste ganske heftige kløfter når vi fikk sett nærmere på den.
Alt i alt en meget flott tur som kommer til å bli gjentatt!
PS
Vi er i denne sammenheng; vennene Tove og Geir samt turvennen Lucky.