Søregga på Holtanna og 1954-ruta på Mohns topp. (03.06.2018)  6

Ascents Bladet (1,290m) 03.06.2018
Holtanna (1,291m) 03.06.2018
Mohns Topp (1,353m) 03.06.2018

På tur med Stig og Eivind (som var på sin første klatretur i fjellet). På innsteget til søregga på Holtanna traff vi på Solveig, Jon, Kristian og Knut som hadde startet en time tidligere fra Melbøsetra. De lot oss slippe foran siden de ikke hadde gått ruta før. Grei skuring opp her i finværet, selv om det som vanlig ble et jækla taudrag på sistelengden. På toppen møtte vi Ola og samboeren som hadde gått samme rute. Retur via to 25 meters rapeller ned "holet" før vi ga oss i kast med 1954-ruta. Huska heller ikke denne gangen helt hvor innsteget til Sofaruta var, og endte opp med å starte for langt mot høyre. Fin klatring her langs en nokså direkte linje opp til første stand på den store hylla midt i veggen (og gikk vel dermed ikke førstelengden på 1954-ruta som ligger en god del lengre til venstre). Deretter artig klatring på gode tak opp diederet i andre lengde. Satte stand ganske tidlig på den fine hylla før ruta dreier av mot høyre ut på ryggen for å ha bedre kontakt med de to bak, ettersom Stig hadde slitt litt på den bratteste delen på første lengde. Etter at alle var kommet opp her, måtte jeg fire ned Eivind ca. 45 meter for å hente en kamkile som var glemt igjen i kampens hete på 1. lengden. Bonusklatring var angivelig stas. Tredje taulengde var enkel og går til toppen. Avsluttet med å rusle bort til Bladet slik at Eivind og Stig fikk sjekket av den også når de først var i området.

Dagens to hovedmål i sikte.
Slingsbys topp fra 3. stand. Makelaust.
Eivind og Stig i det flotte diederet i 3 taulengde på søregga.
På stand etter 3. lengde.
Mohns topp med 1954-ruta (t.v.) og Sofaruta (t.h) ca midt i veggen.
Holtanna sett ca. fra innsteget på 1954-ruta.
Jon og Solveig på 2. rappell fra Holtanna.
Solveig  på siste del av 1. taulengde 10 meter under "sofaen".
Solveig på siste del av 1. taulengde 10 meter under "sofaen".
Solveig har slengt seg ned på sofaen.
Stig og Eivind på standplasshylla etter 1. tl. klar for å begynne på 2. tl.
På stand etter 2. lengde.