Spjeldsfjellet (06.06.2018)

Characteristic Jogging
Ascents Spjeldsfjellet (166m) 06.06.2018 20:48
Saufjellet (134m) 06.06.2018 21:33

Dagens mål var Spjeldsfjellet på Sotra. Jeg kjørte forbi Knappskog og parkerte i en p-lomme ved Spjeld. Etter å ha fulgt bilveien et stykke, fant jeg starten på stien. Dette er en del av Nordsjøløypa. Stien var god og det gikk greit opp til toppen.

Ruta videre mot Saufjellet skulle følge vestsiden av Fjæreidpollen. Jeg traff på et par som ga meg gode tips om ruta. Her var det god sti og nydelig å jogge, med god utsikt østover mot Bergen. Det var tydelige merker etter skogbrannen for tre år siden. Se artikkel i BA. Rett før Fjæreide gikk stien gjennom ganske tett vegetasjon, men det var lett å følge stien.

Jeg fulgte asfaltvei et kort stykke ved Fjæreide før en varde viste starten på stien til Saufjellet (Sauafjellet på kartet). Stien er god og går rett vestover mot toppen. Man kommer først til en fortopp (trig.punkt), der det er en varde. Fin utsikt fra begge toppene. På vei tilbake tok jeg en mer direkte rute via Spjeldsvegen.

Fra Spjeldsfjellet mot øst.
Fra Spjeldsfjellet mot sørvest.
Fra Saufjellet mot sørøst. Pyttane og Liatårnet bakerst i midten.
Fra Saufjellet mot nordøst. Spjeldsfjellet bak til venstre.