Stendafjellet og Helldalsåsen (27.11.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Helldalsåsen (170m) 27.11.2011
Stendafjellet (232m) 27.11.2011

STENDAFJELLET OG HELLDALSÅSEN

STENDAFJELLET

Astrid ved trigpunktet på Stendafjellet

Astrid og jeg startet fra Stend stasjon på den nedlagte Osbanen ca. 70 moh kl 0930. Fulgte grusvei nordover og oppover til utsiktstoppen med Topptrim-merket. Derfra gikk vi videre nordover på jakt etter trigpunktet på Stendafjellet som skal ligge ca 100 m nord for utsiktstoppen (se rapport av 14.11.2011). Astrid fant 4 bolter i fjell i nærheten av GPS koordinatene for trig-punktet, og dette må være restene etter dette. Etterlatenskaper etter telt eller gapahuk like i nærheten. Punktet ligger inne i tett skog uten utsikt, og er svært lite besøkt. Dessuten et utsiktpunktet på Stendafjellet minst like høyt etter mine GPS målinger, og jeg har flyttet koordinatene for Stendafjellet til utsiktspunktet på den nordligste haugen. Til tross for dårlige værmeldinger hadde vi faktisk ganske brukbart vær på denne turen som tok i overkant av en time. Senere på dagen økte vinden på til storm, og en mannlig turgåer på 53 år omkom i går kveld i dette området etter å ha blitt rammet av et stort tre som blåste overende! Se link på http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fant-dd-mann-under-rotvelt-2616822.html

HELLDALSÅSEN

Helldalsåsen sett fra østsiden med Grimevatnet og Grimen camping i forgrunnen

Denne åsen ligger langs veg 580 Hardangervegen mot Voss like inntil og SØ for veien. Vi fant en parkeringsplass øst for toppen, gikk opp en bratt grasbakke og kom inn på en smal grusvei som fører opp til noen gamle hytter og et hus som er under restaurering høyt og fritt oppe på østsiden av toppen. Derfra gikk vi i tett granskog mot GPS posisjonen på Peakbook. Det høyeste punktet vi fant lå midt inne i tett, gammel granskog fullstendig uten utsikt på GPS 0301725 6695191 ca 20 øst for det som sto på peakbook. Jeg fortsatte litt vestover og kom ut i et ryddet område under en høyspentlinje med litt utsikt ned mot bebyggelsen i Helldalen. En fjellknaus her på GPS 301679 6695180 har antagelig samme høyde som punktet inne i skogen. Tilbake samme vei. Det advares mot å forsøke å kjøre opp den smale grusveien. Veien er riktignok fullt ut kjørbar, men der er ingen muligheter for å snu bilen!
Toppen er i det hele tatt ikke noe attraktivt turmål og gjør seg helt klart best på avstand! Vi undres på hvorfor mariusmeland (Marius Meland) har vært der to ganger..... En gang holder i massevis for oss!