Løpetur fra Skar til Stutehaugen, via Fagervann (05.06.2018)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Start point Skar (200m)
Endpoint Stutehauge (464m)
Characteristic Jogging
Ascents Stutehaugen (466m) 05.06.2018

Løpetur alene i solskinnet:

Parkerte på Skar-ish (ikke lagt fra Maridalen skole, der den rødmerka ruten går til Fagervann). Startet på grusvei som gikk over i steinete sti. Flott stigning, så denne bakken egner seg til drag. Når man nærmer seg vannet flatter veien ut, og går over i fin skogssti. Rundt vannet var det skikkelig vakkert, og mange flotte teltplasser, så hit skal jeg tilbake.

Fortsatte halvveis rundt vannet, til jeg kom til et hogstfelt. Fulgte dette videre, til jeg kom inn på sørsiden av Stutehaugen. Her tok jeg av fra stien og basket meg frem i nedhugde trær og skog. Rett sør for toppen er det bratt, så jeg vinklet meg inn fra vest, og kom inn på toppunktet, som var overranskende fint.

Ned tenkte jeg å spare tid i buskaset, og la sporet østover for å komme inn lengre mot enden av Fagervann. Dette var en tabbe, da jeg endte i en våt myr som ikke var tegna inn på kartet. Etter litt om og men kom jeg meg inn på stien og fullførte løpeturen hjemover.

Alt i alt en fin tur til Fagervann, men selve toppunktet er nok for spesielt interesserte.