Gråurda - Snillfjord - 15/24 (01.06.2018)

Written by inasag (Ina Sagli)

Start point Myrsætra, Vennastrand (260m)
Ascents Gråurda (791m) 01.06.2018

Kjørte mot Orkanger etter jobb første dag i juni. Nedtur at jeg brukte 50 min (!!) i bil fra byen og til Klett.... Elsker veiarbeid og kø, særlig kombinert....
I Vennastranda tok jeg til venstre mot skilt "Skole" slik som beskrevet på ut.no. Kjørte forbi skolen og kom straks til bommen. Denne kostet 40kr og tok ikke vipps, så de sjeldent brukte kontantene gjorde susen denne gangen. Etter bommen var det relativt bratt grusvei oppover dalen. Kjørte forbi noen få hytter/setre på veien oppover og stoppet "øverst" ved en seter - det var imidlertid ikke skiltet Myrsætra, så jeg visste ikke om jeg hadde kommet rett. Ble usikker og kjørte derfor videre oppover og inn på noe som viste seg å være anleggsområde (utbygging av høyspentlinjer). Der måtte jeg bare snu og kjøre flau tilbake til setra forbi alle anleggsarbeiderne....

Turen startet langs gjerdet til venstre for setra, hvor et lite lam stod "portvakt". Herifra er det god sti oppover til Langtjønna. Etter ca. 1,5 km med stigning kom jeg frem til enden av Langtjønna. Her var det turbok man kunne skrive seg inn i (det gjorde jeg såklart). Gikk langs nordsiden av vannet mot nødbua som stod der.

Herfra var det vanskelig å holde noe sti så jeg endte med å gå mot "toppen" i stiløst terreng. Og nei, det du tror er toppen fra Langtjønna er ikke toppen. Du skal enda videre innover i fjellet. Jeg gikk nok en litt kronglete vei, da jeg skjente mot venstre fra Langtjønna, sikkert dette som gjorde at turen ble 1 km lengre enn tenkt. Omsider på toppen fikk jeg tatt noen bilder i det fine været, samt sjekket inni appen og skrevet meg inn i boka. Prøvde å gå mer rett ned mot Langtjønna på tur ned igjen. Greit terreng, noe kratt, men følger du litt med er det enkelt å gå unna.

Denne turen ble totalt 10,35km for meg, og jeg brukte 3 timer og 40 min i gåfart, inkludert mange og lange bildepauser. Ifølge Garminklokka står det "tid i bevegelse: 2t 33min". Tur 15 av 24 unnagjort!