Kongsliknuppen, Synshorn, H Fagerdalshøe (Bygdin) (04.06.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Parkering ved Jotunheimvegen vest (1,105m) 04.06.2018 11:17
Jotunheimvegen bom vest (1,105m) 04.06.2018 11:19
Fagerstrand Parkering (1,063m) 04.06.2018 11:21

Formen kvikner til, været er flott, og det er deilig å leve!

Jeg parkerte oppe ved Parkering ved Jotunheimvegen vest, så var jeg sikker på å slippe unna 60 kr i p-avgift, og tok sykkelen ned til stistart ved Fagerstrand.

Kongsliknuppen og Mefjellet sett fra stistart.

Fulgte stien opp mot Synshorn, før jeg skjente i terrenget i retning Kongsliknuppen. Formen kjentes langt bedre i dag, og på tre kvarter nådde jeg sørtoppen, og fikk fin utsikt utover Bygdin:

Stedvis var det rester av en sti opp hit. Så gikk jeg opp på hovedtoppen, og tok bilde mot Bitihorn - fra en noe ukjent vinkel:

Skled et stykke ned på snøen i NØ, og kom ned til stien opp mot Synshorn. Beina kjentes gode, så jeg gjorde om på planene, og ville ha med meg Synshorna også. Fulgte den merka stien opp til sørtoppen, og utforska terrenget ned mot der man topper ut på via ferrataen opp sørveggen. Dette skjer på gps 32 V 489129 6800184 på 1420 moh, om noen lurer på det.

Siste lengde av "Via ferrata Synshorn". Skal nok gå denne opp en gang, men det blir en tidlig morgen og alene, da jeg ikke vil betale for moroa...

Sjekket nå ut øverste delen av renna opp fra øst, som jeg betraktet nedenfra Lykkjenuten for noen få dager siden. Snøen hindrer atkomst nå:

Mot Synshorn sør.

Så ble det lang lunsjpause på toppen av Synshorn, der jeg opplevde noe merkelig: En flagrende lyd, som når vinden blåser i et stykke kartong, bevegde seg rundt der jeg satt, uten at jeg så noe som helst. Var det en fugl? Nei. Merkelige saker, nesten som om noen usynlige aliens hadde det moro med meg. Har ikke opplevd noe liknende på en fjelltopp tidligere...Det varte bare 6-7 sekunder. Kanskje en mini-virvelvind av noe slag?

Så tilbake på Mefjellet/Kongsliknuppen, der jeg hadde vært tidligere i dag.

Beina var utrolig nok ikke spesielt trette nå heller, og jeg frydet meg over å kunne forlenge turen ytterligere. Skal si formen har tatt seg opp i det siste, jeg som ble utkjørt av å gå rundt garasjen tidlig i mai - fakta!! Bartonella-bakteriene er tydeligvis kraftig på returen nå, grunnet antibiotikaen Rifampisin - halleluja!

Ruslet ryggen bort til Fagerdalshøe, der jeg tok en videosnutt av den flotte utsikten:

Den siste biten opp mot H Fagerdalshøe.

Jammen plukket jeg med meg den vesle vesttoppen også, og ser her tilbake på hovedtoppen:

H Fagerdalshøe fra vest.

Tok så en ganske direkte variant ned i dalen i sør, litt på snø i starten - da det er behagelig, og fulgte dalen tilbake til sykkelen.