Hellenakken (30.05.2018)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Vatnefjordvegen (25m)
Endpoint Vatnefjordvegen (25m)
Ascents Hellenakken (454m) 30.05.2018

En spontan kveldstur for meg og pappa (KjetilS70).
Vi bestemte oss for å ta en topp ingen av oss hadde vært på tidligere, og valgte da Hellenakken. Dette var en grei tur, hvor vi brukte ca. 1 time til toppen. Været var varmt og fint, og vi møtte intet mindre enn 3 stk som vi kjente fra før av.

(Merk at jeg stort sett tok bildene på vei ned igjen; de første bildene ble tatt sist, og er derfor mest kveldspreget)

Vi startet å gå fra fylkesveien mellom Vatne og Vestrefjorden, nærmere bestemt ved Orvika. Siden vi starter nært havnivå, har denne turen overraskende mange høydemeter for å være et såpass lavt fjell. Turen tok dermed noe mer tid enn forventet.

God sti hele veien, først i granskog...

... Senere i bjørkeskog

Oppe i sadelpunktet mellom Grødet (693) og Hellenakken. Utsikt mot toppen. Har nettopp kommet over tregrensen

Utsikt bakover mot sadelpunktet, Orvika, Grødet (til høyre) og Otrefjellet (til venstre)

Obligatorisk selfie fra toppen. Storfjellet (950) på andre siden av Vatnefjorden