Tjønnholstind "runden" (01.06.2018)

Written by phaser (Hallgeir Risenfald)

Start point Vargbakken
Tjønnholstinden (2,330m) 01.06.2018
Tjønnholstindens Midttopp (2,315m) 01.06.2018
Tjønnholstinden NØ (2,180m) 01.06.2018

Det ble en fjelltur allerede 1 juni i år. :) Dro opp og parkerte på Vargbakken 16.30. Nydelig varmt vær. Hadde studert det jeg kunne se av runden med kikkert fra litt lenger opp på Valdresflya og prøvegått litt snø og konkluderte med at Trugene kunne ligge igjen i bilen.
Så her ble det Shorts og kortermet og masse solkrem. Se ruta på eget bilde. Jeg startet turen opp mot Bukkehåmåren. En flott tur i relativt lettgått terreng. Tok det veldig rolig og koste meg oppover og var på toppen klokka 8.00. Hadde egentlig tenkt å overnatte her men det var tidlig enda. Så tok litt niste og satte kursen mot høgdebrotet. Grei tur oppover med litt morsom klyving opp mot toppen. Nådde vell toppen litt over 22.00 Hitill hadde jeg vell bare krysset 100m snø tilsammen. Den var og fast og fin og gå på. Bare løs i overflaten og inne ved steiner. Campen besto av liggeunderlag og sovepose, En vindstille og nærmest skyfri natt med rundt 4-5 varmegrader på det kaldeste. Perfekt altså. Teltet lå igjen hjemme så bra var det. Sov vell greit igjennom natta, bare opp en "tur" i 2tiden. Fortsatt fine solnedgangfarger over fjellene i nord og en fin måne den andre veien. Magisk. Våknet klokka 7 og tok en rolig start med havegrynsfrokost og polarbrød. Nå gikk turen videre opp mot Steinflytinden. Her måtte ett Snøfelt krysses. Også nå var det litt løst i overflaten så greit å få feste men hadde øks og brodder i sekken så tok det i bruk. Ikke egentlig nødvendig men da fikk jeg testet det ut i praksis og det var en klart tryggere følelse. Så kom man til steinflytinden hvor jeg kløyv opp på toppsteinen. Så var det eggen til Tjønnholstinden. Var helt greit å følge denne på venstre side. Her må man kanskje leite litt etter ei god rute men når man kommer over det smaleste partiet så blir det gode hyller bortover. Så bestiger man Tjønholstinden fra Sør/Vest Alternativt må man vell lenger ned i ura og krysse oppover igjen. Tror det var midtpunktet jeg karret meg opp på også fra gærne sida. Litt på kantent klyving/klatring usikret med sekk og luftig. Men knusktørt så var godt feste. Vell oppe ble det en god pause i solskinnet. Her hadde jeg egentlig tenkt å gå korteste vei ned igjen men det var fortsatt tidlig så jeg gikk bortom Tjønnholsoksle også. Lett tur. Herfra hadde jeg lest at noen gikk ned på nordsiden av breen. er syns jeg det så forferdelig bratt ut så gikk på sørsiden av breen istedenfor. Fikk belønning med fine snøfelt å farte ned på. Totalt fra Oksle til bunnen av Leirungsdalen fikk jeg vell minst halvparten av høydemeterne på deilig myk men bærende snø. Her var det bare å springe, skli, rulle alt ettersom :) Så en flott tur tilbake igjennom magiske leirungsdalen. Framme til bilen igjen omtrent akkurat 24timer etter avmarsj. 26km på tegnet rute. 30km i virkeligheten?