Rundemellen og Skarvemellen (03.06.2018)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Rundemellen P/ved Turrsjøen (975m)
Endpoint Rundemellen P/ved Turrsjøen (975m)
Ascents Rundemellen (1,344m) 03.06.2018
Skarvemellen (1,267m) 03.06.2018
Visits of other PBEs Rundemellen parkering Turrsjøsiden (975m) 03.06.2018

Tur alene. Etter en vellykket toppovernatting på Bitihorn skiller Morten og jeg lag ved bilene i Båtskaret.
På vei hjem legger jeg turen innom Rundemellen og Skarvemellen, disse to karakteristiske toppene som viser seg fram hvorenn man befinner seg i Valdres. Nå er det på tide å avlegge dem et besøk!
Kjører inn til Turrsjøen og bestiger Rundemellen via østryggen. Morsom klyving opp her; det meste etter utydelig sti. Under oppstigningen har man super utsikt til Skarvemellen og den artige, litt lavere Kalvemellen (1136 moh.)
Jeg når toppen etter ca. en time og finner ly for sur nordavind bak den store varden. Fantastisk utsikt herfra!
Fortsetter vestover og ned sørvestrenna, forbi Svartetjern og opp på vesteggen av Skarvemellen. Fin ryggvandring bort til toppen. Videre etter stien ned til nordre Skarvemellenparkeringa, før snaue 2 km etter vei tilbake til bilen.
En morsom rundtur med fin utsikt over mye valdresnatur.
Anbefales!

Rundemellen fra Turrsjøen i sørvest. Går opp ryggen til høyre, østryggen.
Her har heipiplerka hatt besøk av gjøken! Reiret lå like inntil stien.
Kalvemellen og Skarvemellen fra østryggen på Rundemellen.
Endelig oppe på høyeste Rundemellen, 1345 moh.
Rundemellen fra vestryggen på Skarvemellen.