Grønsennknippa, Ålfjell og Bitihorn (02.06.2018)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Ascents Bitihorn (1,607m) 02.06.2018
Grønsennknippa (1,370m) 02.06.2018
Grønsennknippa nord (1,367m) 02.06.2018
Ålfjell (1,138m) 02.06.2018

Hovedmålet med helgeturen er overnatting på Rundemellen sammen med mortenh (Morten Helgesen). Vi skal ikke dra før lørdag kveld, så jeg benytter formiddagen til å besøke to andre valdrestopper. Først
Grønsennknipa. Kommer opp til Vaset sent på fredag kveld og natter over i bilen ved Kvålestølen. Frokosten på lørdag blir raskt unnagjort, da det er altfor mye knott til å sitte i ro. Her er det bare å komme seg avgårde! Kjører noen meter til, men kommer ikke helt opp til Bjørnhovd fordi flommen har tatt mye av veibanen. Får parkert og tar beina fatt etter tydlig sti helt opp til toppvarden. Fortsetter bort til nordtoppen og raster før jeg går samme vei ned igjen.
Turlengde: 9,92 km.
Gangtid: 2t, 42 min.
Høydemeter: 487 m

Kveldsutsikt fra Kvålestølen mot Gjendealpene.
Grønsennknipa fra øst.
Denne lirypesteggen kommer på frokostbesøk lørdag morgen.
Ullvier. Knipa i bakgrunnen.
Grønsennknipa, 1370 moh.
Mot den litt lavere nordtoppen hvor jeg raster.
Over Storfjorden og mot Skogshorn.
Mot Storlifjell og Jørungilknappen. Vatnet midt på bildet er Movatn.
Her har fjellrypa tatt seg et sandbad.

Ålfjell. Svinger av på Vaset og følger Knippesetvegen ca. 2 km før jeg finner en ubommet vei som fører opp mot fjellet. Veien går helt opp til 970 moh. og herfra og til topps går jeg etter sti. Frodig og tett fjellbjørkeskog så det er godt å ha et råk å følge.
Når toppen etter tre kvarter og spiser niste på bord og benk vest for tårnet. Er bortom flere jevnhøye punkter på topplatået.
Turlengde: 4,92 km
Gangtid: 1t, 11 min.
Høydemeter: 194 m

Ålfjell fra sørvest.
Rødvingetrostreir med en enslig nyklekt unge. Reiret ligger 2,5 m oppe i ei fjellbjørk.
Flekkmure i veikanten like før toppen.
Ålfjell er definitivt ingen "urørt" topp!
Ålfjell, 1140 moh. Bak ses Rundemellen og Skarvemellen.
Trollav; vokser på ei av de øverste tørrgranene på Ålfjell.

Nede ved bilen igjen ringer Morten og byr på jordbær og fløte. Han guider meg trygt til Skrautvål og snart sitter vi på terassen og koser oss!
Rundemellenovernattinga blir skrinlagt til fordel for Bitihorn. Morten mener at det ikke finnes hverken mygg eller knott der så da er saken klar.
Jeg reiser i forveien og parkerer i Båtskaret. Morsom sti til topps herfra og har ikke før kommet opp før også Morten viser seg.
Vi finner oss en fin leirplass på nordsida av tårnet. Med medbragt ved blir det snart et fint leirbål, og Morten disker opp med pølser!
Skravla går til langt på natt så soloppgangen sover vi lett over.
Takker for en fin tur og god servering!!

Moselyng er vanlig langs stien.
Bitihorn, 1607 moh. Mot Vinstrevatnet.
Mot Beitostølen.
Fjellpryd nær toppen.
Med tung bør.
Fra leirplassen. Morten har rigget seg til for natta. Kan ikke klage på utsikten!