Gullsiberget i Klæbu (03.06.2018)  4

Written by Icemann99 GSM

Ascents Gullsiberget (537m) 03.06.2018 13:19

Dagens tur ble til en 100Pf topp i Klæbu kommune. Samler på tilsvarende topper i Trondheim og siden de slåes sammen i 2020 er det like greit å starte i god tid. Uansett så er de 3 vi pr.dags dato mangler i Trondheim så lett tilgjengelige at de passer best på en kort kveldstur.
Gullsiberget derimot blir en fin dagstur i følge kartet.
Startet med å kjøre til Klæbu, nærmere bestemt Solem og parkerte øverst i Solemstrøa ved grinda til utmarka. Der er det plass til minst 3 biler.
Sto en selskapsyk stut og venta ved grinda, og for en gangs skyld var ikke fruen hypp på å gå først. Merkelig...
Vi fulgte skogsveien til toppen. Den ble til en gjengrodd tømmervei siste halvdelen. Så gikk vi rett ut i terrenget.

Etter kort tid fant vi et brannskadd skogområde. Ca 100m langt og 40m bredt.
Kunne ikke være mange ukene siden. Luktet skikkelig av den svidde bakken.
Og utsikten vestover, nordover og også østover var flott.

Bråtebrann du liksom, her er synderen og her har det vært skikkelig fyr. Det er deler av hytta 40 meter til vestre utenforbildet som er blitt brent. Flaks at vinden gikk til innover i bildet her og ikke til venstre mot hytta.
Resten av "bråten" ligger igjen. Virker som futten gikk ut av bråtebrennerne.

Slik så brannen ut på avstand. (Kopi fra Adresseavisen 21.5.18)