Blåhøe og Sekken (03.06.2018)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Sekken (1,596m) 03.06.2018 10:36
Blåhøe (1,497m) 03.06.2018 14:33

Våkna i teltet ved Ytterdalssetra til nok en strålende dag. Vurderte å gå på Storbrahøe, men usikkert om vi kom over Leira - så vi fant ut at vi skulle ta noen Lomstopper i stedet.

Kjørte inn til Høydalsvatnet, hvor vi traff lokalkjente. Dette sparte oss for mye plunder. Vi fikk god vegbeskrivelse. Forbi bommen, parkere i svingen og følge stien. Holde til venstre for den store steinen og etterpå til venstre for einekjørr (et høgt et). Vi rota litt ved einekjørret, men fant etter hvert en varde. Tydelig råk til vi kom opp og ut av skogen. Her såg vi ikke at stien svingte til venstre, så vi fulgte et annet råk rett fram. Det munna ut i intet. Lette litt, før vi på ny såg vardene.

Bratt og VARMT, men godt terreng å gå i. Vi runda Blåhøe på østsida, med kurs mot Sekken. Opp og ned av raviner, snø og elvekryssing - variert :) I overkant (for Sekretæren) bratte og varme høgdemetre til toppen - men utsikten var verd hver ei svettedråpe!!

Utsikt til Hestbreapigger, Hurrunger og til gårsdagens turmål. Nøt toppen litt, før vi satte kursen nedover og vestover. Opp og ned av raviner nok en gang... Litt demotiverende å finne ut at vi må over ENDA en rygg... Men gikk likevel overraskende fort - plutselig var vi på toppen av Blåhøe. Fin utsikt fra her også. Skal ikke kimse av "småtopper" - man ser alle "stortoppene" rundt seg ;)

Bratt, men greit tilbake til bilen. Fortsatt varmt, og føttene fikk en velfortjent dupp i Høydalsvatnet før vi reiste hjem via Netosetrene.