Sjongshøe pluss et par til (02.06.2018)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Skamdalssætrin (950m)
Ascents Stortverråtinden (1,941m) 02.06.2018 10:23
Tverråeggen (1,724m) 02.06.2018 10:23
Vesltverråtinden (1,803m) 02.06.2018 10:23
Sjongshøi (1,954m) 02.06.2018 15:11
Visits of other PBEs Skamsdalsætrin p-plass (975m) 02.06.2018 10:23

Flott tur med Venke. Start fra Skamsdalssætrin i Lesjafjella. Nydelig vær og gode forhold i fjellet. Det er tre uker tidligere vår i fjellet nå her inne iflg lokalkjente. Gikk bratt opp rett etter brua på en tydelig sti som fort forsvant i intet. Gikk greit opp på første kulen på ca 1660 moh og derfra videre oppom Tverråeggen. Fort gikk det ikke oppover, men etter drøye 4 timer sto vi fornøyde på Sjoghøe. Da var det LANGT til de to andre toppene jeg skulle ha med meg...og det fort bestemt at disse måtte jeg ta alene mens Venke gikk ned dalen litt sør for disse tindene. Hun var for sliten til å klare dette. 50 minutter etter at jeg forlot henne sto jeg faktisk på Stortverråtind. En svært sjelden flott varde på topoen og nydelig utsikt videre inn i Dovrefjell.

Ned igjen stakk jeg oppom denne Vesltverråtind og gikk raskt ned i dalen og "dro på" nedover for å prøve å ta igjen Venke. Hadde brukt 2 timer siden jeg forlot henne, men da jeg kom til bilen var det ingen Venke der :( Hun hadde fått nøkkelen til bilen...flaks at jeg da hadde to kalde boksøl liggende til kjøling i en kald fjellbekk. ;) Hun kom først etter 45 minutter...og hadde valgt en annen vei enn meg ned. Begynte å bli litt redd jeg måtte gå oppover for å se etter henne. Men...alt vel og en alt i alt fin tur i vakre fjell. Takk for turen Venke...at du tok det hele på sparket..og ble med :)

Høydemeter og lengde på turen er helt feil. Må beregnes nærmere. Slik er det når mobilen har en viktig funksjonsfeil og appen ikke legger spor.

Se der, ja!

Written by Olepetter 03.06.2018 16:23

Rett til topps på 500pf-lista. Du tar vel den i år, da?

Sv: Se der, ja!

Written by Atomsilda 03.06.2018 20:00

Hei Ole Petter! Vel...fin liste å samle etter, men langt å kjøre med bil...og pga flere lange turer. Gruer meg litt til Storskrymten og Drugshøe...Bilder kommer fra turen...etterhvert. Mobilen har en feil og svikter appen desverre