Storsteinsfjell (03.06.2018)

Eikseterveien bom (344m) 03.06.2018 09:40
Martinsløkka Skistadion (384m) 03.06.2018 11:36
Storsteinsfjell

Dette skulle ikke være mer enn en ørliten tur for å logge en topp i Ti på topp-konkurransen. Jeg har vært ved Storsteinsfjell før, men bare ved varden. Utsikten ligger et par hundre meter lenger syd, så dit gledet jeg meg til å komme.
Jeg kjørte inn Eiksetervien og parkerte ved bommen. Herfra går det blåmerka sti mot Storsteinsfjell. En hyggelig overraskelse var det å se at sauene var blitt sluppet ut på sommerbeite. Trolig er det bare noen i første omgang. Normalt pleier det å være slipp av dyr rundt St. Hans.
Turen starter med en skikkelig motbakke fra parkeringsplassen og nesten helt opp til høyden på Storsteinsfjell.
Det er ikke så veldig langt å gå til toppen av Storsteinsfjell, og jeg kom dit etter kun kort tid. Men denne gangen stoppet jeg ikke ved det høyeste punktet, som varden representerer, men fortsatt videre mot utsiktspunktet. Og her var det virkelig fin utsikt over det nedre av Lierdalen og utover Drammensfjorden. Litt dis gjorde at utsikten ble noe redusert.
I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg rett tilbake til bilen nå, men det hadde gått såpass raskt at jeg følte for å gå en noe lenger tur.
Kursen ble satt vestover mot Skimten. Det var blåmerka sti dit også så det var greit å gå. Fra Skimten tok jeg skiløypa ned mot Eiksetra, og derfra ble det Eikseterveien tilbake til bilen ved Eggevollen.
Hele turen var på 11 kilometer og ble unnagjort på 2 timer og 20 minutter.