Store Smørstabbtind (02.06.2018)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Start point Krossbu parkering (1,255m)
Endpoint Krossbu parkering (1,255m)
Ascents Store Smørstabbtinden (2,208m) 02.06.2018 16:05
Visits of other PBEs Krossbu parkering (1,255m) 02.06.2018 12:26

Nok en tur til 2000m-fjellenes høyborg, Jotunheimen. TRefsnes (Trine) har drømt om Store Smørstabbtinden i flere år, så det var vel på tide å ta seg en tur dit :)
Vi startet tidlig lørdag morgen, og begynte å gå rundt 1220. Været var nydelig og siden det hadde vært nydelig i lang tid så var det så godt som bart hele veien til toppen. Kun noen små snøpartier vi kunne gå litt på, både opp og ned, og dermed spare bena litt.
Utrolig nok var vi nesten alene her denne dagen. Stor kontrast til turen vi hadde lørdagen 14 dager tidligere, hvor det var enormt med folk og biler parkert langs veien flere hundre meter i begge retninger fra Krossbu.
Skriver ikke noen lang avhandling fra denne turen da den er beskrevet meget godt av mange andre, men en kort oppsummering ;
- Vi fulgte den vanlige stien langs Leira oppover til brevatnet. Rundet vannet og gikk opp langs bekken som strømmer ned fra Leirvatnet. Holdt til høyre for bekken, hvor det går et markert tråkk.
- Videre, når vi kom til det som vi trodde var et litt vanskelig punkt opp det bratteste stykket, holdt vi etterhvert til høyre for det markerte "sva-aktige" fjellet. Her var det enkelt å komme opp. Går et passe markert tråkk her.
- Brukte tilsammen 7 timer t/r i rolig tempo, inkl gode pauser i finværet :)

Etter turen spiste vi middag og dusjet på Krossbu, det var deilig etter en svett dag i fjellet. Deretter kjørte vi i noen timer før vi slo opp teltet på Venabygdfjellet, klar for Muen og Tron neste dag :)

To dronninger, Store Smørstabbtind og Trine :)