Senhovd (02.06.2018)

Ascents Senhovd (1,142m) 02.06.2018 12:02
Visits of other PBEs Skjerbrekkdalen p-lomme (768m) 02.06.2018 10:54
Senhovd

Et av de mer særegne fjellene i Buskerud er den pyramideformede Senhovd. Fjellet ligger rett nord for Blefjell i Rollag, og den karakteristiske formen gjør at den er lett å peke ut på lang avstand. Den er blant annet grei å plukke ut fra topper i Holmestrand i Vestfold.
Jeg kjørte Numedalen opp til Veggli, og derfra inn til det som på veiskiltene heter Søre Vegglifjell. Det er en etablert hyttegrend ved Sørkje. I sin tid hadde Fridtjof Nansen også hytte her noen år. Der hvor veien stopper for vanlig allmenn ferdsel satte jeg fra meg bilen og begynte å gå mot toppen. Det skulle heldigvis være grei sti og blåmerking hele veien.
Til å begynne med måtte jeg sno meg gjennom hyttegrenda, men da den var tilbakelagt var det bare meg og fjellet. Det meste av turen foregår på snaufjellet så det er rimelig greit å få oversikt over ruta foran en.
Terrenget er i stor grad preget av myr, men siden det har vært knusktørt på Østlandet en lang periode nå ble ikke det noen utfordring.
En time og ti minutter etter jeg startet nede ved bilen stod jeg oppe på toppen av Senhovd. Det var ingenting å utsette på utsikten derfra i alle fall. Det eneste var at det var noe disig da jeg var der. Men ellers var det finfin utsikt i alle retninger. Blefjell, Gaustatoppen, Hardangervidda, Trillemarka lå alle i synsfeltet.
Været var så pent at det ble en times rast/middagslur på toppen før jeg ruslet ned igjen. Det ble samme rute som opp. 3 timer etter at parkerte bilen var jeg tilbake ved den igjen. Da hadde jeg gått elleve kilometer.