Befjell - Froland, 266/404 (02.06.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Befjell (658m) 02.06.2018
Visits of other PBEs Eptevandsdammen parkering (333m) 02.06.2018

Vi valgte en litt annen vei enn det som er lagt ut tidligere her på peakbook, fant denne på ut.no https://www.ut.no/tur/2.3706/ . Fra RV 42 fulgte vi skilt mot Risdal i to kryss. Istedenfor å parkere ved den gamle skolen på Risdal så fulgte vi veien videre og kom ganske snart til ett kryss der vi tok av fra "hovedveien" som går over elva, og fulgte skilt mot Vatne, grusvei som holder seg på nordsiden av Vatnedalsåna. Ved Vatne var betaling for bomvei, 50 kr enten kontant eller via Vipps. Fulgte veien helt opp til over dammen ved Eptevann. Var noen kryss underveis, så fulgte godt med på kartet. Begynte med en 180 graders sving og så holdt vi til høyre i to kryss. Rett etter å ha kjørt over dammen var den en fin parkeringsplass Eptevandsdammen parkering og veien videre var stengt med bom. Gikk forbi bommen og holdt til høyre i krysset etter noen hundre meter. Fulgte veien til endes, forbi husene ved Surtemyr, og håpet kanskje at det skulle være en sti her ett sted, men det så vi ingenting til. Vi valgte å gå opp mellom Surtemyrbekken og Bjørnhidalen, her var det mye bart fjell med passe stigning som var lett å gå i det tørre og fine været. Passerte under høyspenten og gikk en liten omvei etterpå, så følg heller sporene på nedturen over myra og langs surtebekken ett lite stykke før en går bratt opp til ei ny myr med ei lita tjønn. Vi gikk kløv opp ei bratt kløft opp til myra som var greit nå som det er tørt, men går greit å gå opp litt til venstre for kløfta der vi gikk ned. Passerte tjønna og myra og så var det lett stigning opp til toppen med stor varde og kjempe utsikt. Gikk også de få metrene bort til toppunktet som er markert med en mye mindre varde. Brukte 2 timer 15 min opp i rolig tempo. Stort sett samme vei tilbake, bare med litt bedre veivalg ett par steder. Totalt 4 timer og 15 min på tur. Veldig varmt og endel klegg, men fin tur. I følge ut.no var det mulig å gjøre det om til en rundtur over svifte og Børufsnuten, og jeg så etter stistarten både på vei mot Surtemyr og på vei tilbake til bilen, men så ikke noe som liknet sti langs skogsbilveien, så den må være godt kamuflert. Mor og Asbjørn var med.

Surtemyr, husvære for skogsarbeiderne i tildligere tider
På vei opp mot høystpenten. Eptevann sees i det fjerne
Nærmer oss toppen
Kløfta vi kløyv opp
Fint på toppen av Befjell

Ivrig!

Written by JohnTiger 06.06.2018 18:35

Du er jaggu ivrig! :)

Bra det, for det er alltid dine tur-rapporter jeg ser etter først når det gjelder kommunetopper og Knutsverre sine når det gjelder 2000m topper:)

Takk for at du deler så mye informasjon i rapportene dine! :)

Sv: Ivrig!

Written by Sola19 06.06.2018 19:19

Tusen takk for veldig hyggelig kommentar, bra at rapportene mine kommer til nytte! Har gått litt treigt på kommunetoppfronten i år, men håper på mange fine turer i månedene fremover :)