Vårskitur til Norefjell (29.04.2017)

Written by Gråhøe (Håvard Hageberg)

Ascents Gråfjell (1,466m) 29.04.2017
Høgevarde (1,459m) 29.04.2017
Visits of other PBEs Gamle Høgevarde turisthytte (1,395m) 29.04.2017

Ei ledig helg i april ble det tur til Norefjell. Tre venninner skulle på tur, så jeg slengte meg med. Jeg kjørte opp til Fyrisjøen og skulle møte dem før vi gikk opp mot toppen. Starta litt oppover lia mer eller mindre i sommertraseen før jeg venta på dem.

Etter hvert så jeg dem komme over flata fra Gulsviksetra med retning rett mot Høgevarde, så jeg gikk min planlagte rute. Litt skorpete, men fint føre for fjellski og feller. Kom opp på platået til herlig solnedgang

Kom fram til turisthytta rundt ti. Jentene kom ikke opp før vel en time seinere, de hadde klatra rett opp brattsida med skia i handa... Jaja, forksjellige måter å gjøre ting på. Så seint kunne vi ikke lage middag uten at sleiva bråkte mye i gryta, så da ble vi jagd over i gamlehytta. Surt. Dagen etter toppa vi Høgevarde og Gråfjell, to kommunetopper til. Spesielt deilig siden jeg og en kamerat måtte reddes ut med tråkkemaskin på vei mot Høgevarde noen år tidligere. Nå er jeg venn med Norefjell