Høyest i Ørsta (08.07.2007)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Kjellstad (340m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kvanngrønibba (1,496m) 08.07.2007
Kvitegga (1,700m) 08.07.2007

Kommunetopper
8.7.2007

FLOTT SKI OG SOMMERTUR
Navnet forteller mye om et fjell. Kvitegga eller Kviteggja (1717 moh.) ligger på Sunnmøre. Fjellet strekker seg mellom den befolkede Nebbedalen i øst og fjelldalen Kjellstaddalen i vest. Selve toppen danner grensa mellom kommunene Stranda og Ørsta. Navnet forteller både noe om fasongen på toppen og at det høyst sannsynlig er dekket med snø. Begge deler stemmer da også bra. Kvitegga er med god margin det høyeste fjellet i Sunnmørsalpene, og det er dekket av en fonn. Det gjør at høyden på toppunktet vil variere fra år til år, avhengig av hvor mye snø som smelter hver sommer, og hvor mye som faller i løpet av vinteren. Høyden på fast fjell under fonna er ikke kjent, men fjellet har et trigg-punkt på 1691 meter på det høyeste punktet, som vanligvis er fritt for snø hele året. Kvitegga er høy og ligger fritt, dermed blir også primærfaktoren stor, hele 1322 meter – det er faktisk den tiende høyeste i landet. Utsikten fra toppen er storslagen. Herfra kan man se topper som Lodalskåpa, Rokkekjerringa, Skårasalen, Jakta, Store Smørskredtind og Slogen. Dessuten er Hornindalsrokken i vest en av de nærmeste naboene. Kvitegga ligger også ovenfor Fivelstad i Norangsdalen, og en har flott utsikt utover dalen og til toppene rundt.
PÅ SKI
Kvitegga er et attraktivt turmål både sommer og vinter, og siden vi har vært på toppen i begge årstidene, forteller vi gjerne om begge turene. Første gang vi dro dit, var på en vårskitur. Med Andreas Dale på laget kjørte vi fv.60 fra Hornindal til Tryggestad og fortsatte etter fv.655 1,5 km i retning Ørsta. Svingte til venstre der det er skiltet mot Snødalen, og parkerte ved traktorveien ca.300 moh. Der ble det på med skiene opp gjennom skogen til vi kom til et skilt med "Tryggebakken" over skogbåndet. Den snørike Snødalen starter her med sine hvite dyner. Vi hadde nydelig og fast føre, noe som kom godt med, for det er mange høydemeter som skal forseres opp til ca. 1200 moh. vest for Blåfjellet. Dalen kan være rasutsatt, spesielt på nordøstsiden av Kvanngrønibba, men da vi passerte, var forholdene trygge. Ruta fortsatte bratt opp over breområdet som er inntegnet på kartet, til ca. 1400 moh. nord for Kvanngrønibba. Dette er et bratt punkt som kan være isete, så det kan være lurt å ha med stegjern i sekken. I så fall er dette det vanskeligste punktet på turen. Herfra fortsatte vi langs eggen over høyde 1587, som samtidig gir et flott skue mot nordryggen av Kvitegga (1699 moh.). Da vi kom til toppen, var det nesten som om utsikten eksploderte over Sunnmørsalpene. Vi fant også bart fjell og en fin rasteplass på østsiden av brekulen og koste oss der en lang stund. Siden vi var i toppområdet, benyttet vi anledningen til å ta turen bortom Nordtoppens 1653 moh. Herfra er det fin utsikt ned på den kvasse Kvitegga Vestre (1444 moh.). Tilbaketuren bød på eventyrlig nedkjøring, og det er ikke vanskelig å forstå at området er veldig populært blant randoneefolket. Vi hadde ellski og måtte bremse ned de bratteste partiene, men moro var det lell.
TIL FOTS
Turen på Kvitegga ga mersmak, og vi ville gjerne ta den på sommerstid også, blant annet fordi det da er vanlig å gå en annen rute. Denne gangen startet vi ved grendehuset på Tronstad ved rv.60 ca. 7 km fra Hellesylt, hvor det står skilt mot toppen. Vi gikk over brua og fulgte traktorveien ca. 3 km innover Kjellstaddalen, som fortsetter til Kjellstadsætra. Vi forlot veien ved neste skilt merket Kvitegga og med en trimkasse på ei bjørk. Herfra fulgte vi rødmerket sti til vi var over elva. Riktig nok fant vi ingen bru her, men vi kom oss over på noen steiner i bekken. Senere så vi at det er ei bru lenger nede på seterveien. På den andre siden kom vi inn på god sti som også er mye brukt under hjortejakta om høsten. Denne stien går på vestsiden av Tverrelva og helt opp på snaufjellet, hvor stimerkingen slutter. Over tregrensa gikk vi den lange ryggen først over Bjørnheia og videre til Kvanngrønibba. Det var mye rypespor å se hele veien. Etter hvert kom vi inn på samme rute langs den fine ryggen til brekulen på toppen av Kvitegga som vi hadde brukt på vinterturen. Denne gangen var det smeltet frem en fjellknaus og flere oppreiste steiner på berget under breen, så rasteplassen var fri for snø. På grunn av mye snø denne sommeren gikk tilbaketuren rasende fort fordi vi kunne skli på beina flere hundre meter ned fra toppen. (Fra boka:Norges beste toppturer.).

KVITEGGA er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

Mot Kvitegga
Ned fra Kvanngrønibba
Kvitegga
Mot Hornindalsrokken

STED: Ørsta og Stranda kommuner i Møre og Romsdal
HØYDE: 1699 moh. på brekulen
PRIMÆRFAKTOR: 1322 m
UTGANGSPUNKT VINTER: Tryggestad rv. 655, 300 moh.
UTGANGSPUNKT SOMMER: Tronstad/Kjellstad rv. 60, 300 moh.