Høgestang - og trippelt møte med hoggorm (27.05.2018)

Written by Stigun GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Høgestang (274m) 27.05.2018 12:17
Visits of other PBEs Halden (0m) 27.05.2018 11:07
Høgestang parkering (145m) 27.05.2018 11:07
Etter tur i Finnemarka dagen før la jeg i dag kursen mot Østfold. Med medbrakt sykkel i bagasjerommet var planen i formiddag Høgestang i Aremark kommune. Skikkelig sommervarme, fant greit Høgestang Parkering i nordøstenden av Lille Remne og start på vei sørsørøstover mot Høgestang, som var sperret med bom. Fin grusvei, som et par steder var reparert med grovere pukk. Syklet innover 5-6 km til en tverrvei som svingte østover og hvor det noen hundre meter lenger øst var markert sti videre sørover mot Høgestang. Idet jeg stanset her og steg av sykkelen, var det såvidt jeg unngikk å tråkke på en hoggormunge som lå i veien; den var slett ikke lett å få øye på der den lå mellom pinner, kvist og spredt gressvegetasjon. Idet jeg skulle trille sykkelen inn på nevnte sidevei, lå det sannelig en til noen meter fra førstemann; samme størrelse og farge, trolig søsken.
Valgt kampberedskap fremfor flukt..

Istedet for flukt ble de bare liggende, selv ikke tramping i bakken fikk fart på dem..Etter noen hundre meter videre på nevnte sidevei skulle jeg ut i terrenget, da det fortsatt var halvannen kilometer sørover til toppunktet. Jeg innrømmer at møte med 2 stk krapyl gjorde med ganske så aktivert og "på alerten", iført joggesko og shorts som jeg var. Håpet bare at stien var bred og oversiktlig; det var den IKKE. Tok på meg langbukser og med skjerpete sanser begav jeg meg sørover stien i retning toppunktet, uten å SE flere krypdyr; her.
Høyeste punkt i Aremark kommune markert med norsk flagg

Fint markert toppunkt uten den store toppfølelsen. Tilbake samme vei, og investerte høydemetre på sykkel betalte seg nå. Steg av sykkelen i en av de få motbakkene på tilbakeveien for å justere sykkelsetet, da jeg noen meter foran meg ante bevegelse i synsfeltet, og sannelig; der krøp dagens tredje hoggorm; et voksent individ denne gang; over veien og ut i veigrøfta.
Jeg lar meg slett ikke overbevise om at dette er en utrydningstruet art...
Lunsj i steikende sol på svaberg ved Lille Remne før jeg kjørte videre mot Linnekleppen.