Blåfelden opp pluss litt til, Vanylven (23.05.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Syvde båthavn (3m)
Endpoint Syvde Båthavn (3m)
Ascents Svartetua (842m) 23.05.2018 15:30
Blåfelden (821m) 23.05.2018 15:38
Fuglehovudet (818m) 23.05.2018 16:05
Taksetnakken (407m) 23.05.2018 17:31

Etter en super start på dagen med tur opp til Syltehornet hadde jeg beveget med videre til vakre Syvde, innerst i Syvdefjorden. Her parkerte jeg ved den flotte småbåthavna hvor det er Bobilparkering og flotte sanitærfasiliteter. Herfra er det flott utsikt opp mot Blåfelden og Svartetua. Førstnevnte har et motbakkeløp som går av stabelen om ikke altfor lenge tror jeg..

Jeg gikk fra båthavna og måtte ta en liten omvei oppi byggefeltet pga veiarbeid. Der hvor stien starter kom jeg i snakk med et par mannfolk, far og sønn tydeligvis. De lurte på om jeg skulle sette ny rekord og sjølvsagt om jeg hadde planer om å delta på løpet Blåfelden opp ;-) Det kunne jeg avkrefte , og fikk i samme slengen muligheten til å drive litt opplysning om fjellsamlingog betydningen av primærfaktorbegrepet :-) Etter en særs hyggelig prat satte jeg kursen videre oppover den flotte og bratte stien som i starten er omgitt av blomstrende porselenstoaletter og oppmuntrende fraser på flere oppsatte skilt. Passerte også et par drikkestasjoner oppover før jeg ankom den flotte toppen Svartetua. Herfra er det merket sti videre til Fuglehovudet via Blåfelden. Det er verdt utsikten å gå bort på det nordligste punktet på Blåfelden. Her er det bratt og flott utsikt ned mot Syvde. Stien videre er ikke like svarttråkkket som opp til Blåfelden men fin og tydelig likevel.

Etter at jeg nok en gang var tilbake på Svartetua, fulgte jeg ryggen et lite stykke nedover før jeg dreide i retning Taksetnakken. Jeg kunne nyte godt av noen snøfelt de første ca 100-150 høydemeterne. Etter dette var det desverre mye tue- og myrtråkking, skikkelig killerterrain for skjøre ankler ! Jeg kom meg heldigvis til slutt inn på en merket sti som gikk til Taksetnakken fra Krikane. Her vurderte jeg å følge JOSO sitt spor fra tidligere i Mai og gå ned mot Takset og følge hovedveien inn til Syvde igjen, men ombestemte meg. Jeg gikk derfor tilbake igjen i det myrlendte og meget gyngende underlaget til jeg kom til Ivasætra, en flott 4h hytte som ligger øverst i skoggrensa over Oseberg. Der var det sti ned til skogsveien som førte meg ned til fjorden igjen.

Dette var absolutt en superflott tur som skårer høyt på lista mi over de flotteste turer i Vanylven hvis man ikke nødvendigvis må ha med seg Taksetnakken som en bonustopp (99 pf :-))

Flott Stistart :-)
Drikkestasjon nr 2 på 600 moh
Siste del av ryggen mot Svartetua
Bratt og flott fra Blåfelden mot Syvde
Interessant terreng mot Taksetnakken
Interessant terreng mot Taksetnakken. Sjølvsagt mye myrull og molteblomster :-)
Flott utsikt utover Syvdefjorden fra Taksetnakken
Edelt myrvatn som var helt nødvendig siden jeg hadde fullstendig bommet på det medbragte væskevolumet !