Gampedalsåsen (ny listetopp i Porsgrunn) (21.05.2018)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Gampedalsåsen (179m) 21.05.2018
Plasseråsen (174m) 21.05.2018

Plasseråsen og Gampedalsåsen

Oppdaget for litt siden at Gampedalsåsen i Porsgrunn hadde blitt innlemmet i "de røde nålers klubb". Primærfaktoren hadde blitt oppjustert til å bukke 100.. og det med bra margin også. Hadde vært her før... for lenge siden, men ble nå litt i tvil om jeg hadde vært på selve toppunktet, eller bare i nærheten. Så for å skyfle unna enhver tvil ville jeg ta ny tur for å sikre kvaliteten på min tidligere bestigning. "Røde topper" har jo gjerne litt større status også da de inkluderes i ulike samlelister, så her må man gjøre det skikkelig. Startet fra parkering rett før Ramberg og gikk veien inn. Fulgte videre en fin sti opp til Plasseråsen. Flott utsiktpunkt. Gikk videre rett ned det bratte henget mot Gampedalen. Fant en slags skorte som tok meg forholdsvis greit ned. Fra denne siden og opp kan man virkelig oppleve noe av det kronglete og uveisomme som preger noen av toppene i Porsgrunn, om ikke på det aller verste, så godt på vei.

Fra Gampedalsåsen gikk jeg ned igjen åsryggen på nordsiden og traff stien igjen ved innfallet til Gampedalen. Vel ute på stien oppdaget jeg at jeg hadde mistet gps'en. Husket jeg sist så på den kanskje rundt 100 meter oppe i lia. Gikk tilbake og lette på måfå opp og ned i terrenger, på kryss og tvers. Nærmere en og en halv time holdt jeg på, til det ble mørkt. Fant ingenting.

Tok en ny tur dagen etter på ettermiddagen. Ville nå lete mer bedagelig og systematisk. Startet der jeg hadde oppdaget at gps'en var borte, ca 10 meter ute på stien. Var forbered på å holde på i mange timer med å lete meg fram og opp i skauen, men etter 5-6 minutter fant jeg gps'en rett før der jeg hadde kommet ut på stien dagen før, kun en meter fra stien, i kanten av en ur, mellom to steiner. Flaks!