Galdhøpiggen (17.05.2018)

Written by Ofisk (Odd Fiske)

Characteristic Ski trip
Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 17.05.2018
Visits of other PBEs Juvasshytta (1,841m) 17.05.2018

Jeg hadde tidligere takket ja til et Facebook arrangement fra min datter om 17 mai tur til Galdhøpiggen. Vi reiste tidlig fra Oppdal og var ved Juvasshytta litt over klokken 9. Felles start var kl 10, men da vi så at flere allerede hadde startet, begynte også vi å rusle så smått. Ingrid Anita på randoski og jeg på fjellski med kortfeller. Det var allerede da ca 50-100 personer foran oss. Været var flott; skyfritt og lite vind. Vi gikk i moderat tempo og nøt øyeblikket; - med flagg på sekken! Vi passerte noen og andre passerte oss,- slik det er på 17 mai. Vi tok av skiene ved høyde 2271 og spaserte videre i kø opp til toppen. Det ble etter hvert mye folk og god stemning. Nasjonsangen ble sunget og avsluttet med 3 x hurra! Fortsatt kom folk strømmende; vi kunne se et langt tog av fjellvandrere som kom over Styggebrean. I ettertid har det blitt antydet at mellom 1000 og 1500 personer var på toppen denne dagen. Etter en laaaang pause på toppen, tok vi fatt på en litt kjappere retur. For afterski buffeen på Juvasshytta var neste mål. Der smakte Elghakken fortreffelig!