Storeknolten på Huvøyna i Solund (19.05.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Mattevika (1m)
Endpoint Kai i Kråkøysundet (1m)
Ascents Storeknolten (101m) 19.05.2018 11:20
Visits of other PBEs Mattevika båtrute (1m) 19.05.2018 10:50

Storeknolten - Øytoppene i Solund komplett

Etter turen til Ospefjellet på Ospa tidligere på dagen, fortsatte vi med båten til Rune til Huvøya like vest for Hersvik. Vi la til ved en liten kai i Mattevika (Mattevika båtrute) der Astrid og jeg ble satt i land. Rune hadde ikke lyst å fortøye båten her, så han og Liv Synnøve dro ut igjen mot Hersvik.

Turstart i Mattevika
Oppe i utmarken. Storeknolten i bakgrunnen

Vi gikk nordover i en liten dal med dyrket mark der det nok engang har vært et lite småbruk. Etter ca. 200 m kom vi til en åpning med en gammel grind som førte opp i utmarken. Herfra satte vi kursen sørover mot toppen. Etter en liten stund fikk vi øye på en varde ikke langt unna. Vi gikk opp til denne, og det viste seg at det var vardet sti/tråkk helt opp til Storeknolten! Det hadde vi ikke ventet!

Oppe på toppen ventet nok en overraskelse. Her var det rester etter en tysk vaktstasjon fra 2. verdenskrig med interessant info-skilt. Stasjonen ble etablert i 1942-1944, og besto av telegrafi- og sambandstasjon, jakthytte med glasstak og mannskapsbrakke for 7-12 personer. Det har og vært et skur som tjente som magasin og stall for et muldyr!

Murer etter tysk stasjon på toppen av Storeknolten. Astrid vinker til Liv og Rune som er på vei mot toppen!
Interessant info-skilt.

Varde på vestsiden av toppen på GPS 278436 6789550. Ikke lett å se hva som er høyeste punkt oppe på det flate topp-partiet. Men det viste seg å foreligge nye kart med 1m koter for området, og her er det en markering som er 1m over det vide 100 m-koten ca. 25 m øst for varden. GPS her 278468 6789550. Flytter PB-toppen hit.

Varden på Storeknolten med utsikt vestover i havet

Mens vi var på toppen kom Liv og Rune helt overraskende opp fra vestsiden av øyen! De hadde funnet en fin kai å fortøye ved nede i Kråkøysundet, og var på toppen noen minutter etter oss!

Astrid på vei mot varden
Liv og Rune på toppen

Vi gikk sammen ned igjen på umerket, men grei rute tilbake til båten. Hyggelig lunch på kaien i flott, stille vær. Deretter svippet vi innom igjen i Mattevika der jeg hadde lagt igjen en redningsvest, og returnerte tilbake til Våge.

Mot Hersvik fra Storeknolten
Mot Alden
Feriehus og kaien i Kråkøysundet

Tusen takk til Rune og Liv for båtskyss og to hyggelige turer nord i Solund! Nå har vi besøkt alle øytoppene i Solund, og må lenger nordover til området rundt Florø for å gå på de gjenværende øytoppene i S & F.