Holmbukttind (21.05.2018)

Ascents Holmbukttinden (1,666m) 21.05.2018
Visits of other PBEs Holmbukttind - utsteg fra bre i nord (1,305m) 21.05.2018
Indre Holmbukta P-plass (50m) 21.05.2018

Ville gjerne til Jiehkkevárri i løpet av dagene i Tromsø, men været var ikke helt med oss. Så kom siste dag, og vi ante et lite værvindu, som med umåtelige store mengder flaks ville klaffe med flyet hjem. Jaja, den som ikke våger, osv. Så klokka gol klokka 4, vi duret ut til Lyngen, parkerte bilen, ble oppsøkt av noen forbipasserende finner som bare skulle stoppe for å si at de hadde baila på grunn av for mye nedbør og dertil skredfare. Vi hadde jo gjort en vurdering vi også, og holdt på den fram til vi observerte noe annet, men en liten motivasjonsboost var det ikke.

Vi labbet i vei oppover. Tidsskjemaet sprakk temmelig fort, men det snakket vi ikke så mye om. Etter 600 høydemeter i skau, lyng og morenegrus, kunne vi ta på skia på noen smale striper snø fulle av mer grus. De måtte fort av igjen, må vite, for snøen var ikke så sammenhengende. Men det gikk oppover, og etter en stund til kunne skia forbli på, mens vi trasket oppover i tåka. Det hadde raskt blitt tydelig at nedbøren hadde stort sett kommet som snø, og det var mye mindre enn værmeldinga hadde sagt. Så frykten til finnene var uberettiget. Snøforholdene var i grunn gode. Vi kom oss opp renna, men så var det whiteout. Jeg tenkte vi kunne gå litt til på GPS, men Kikki ville se stupkantene, så da satte vi oss i vindsekken og ventet på bedre tider. De kom, ganske fort faktisk, så da gikk vi videre. Føret ble hardt, og når vi kom opp til ryggen valgte vi å se realitetene i blåøyet og konstatere at Holmbukttind ble så langt vi rakk i dag, og dermed satte vi igjen skia og gikk på stegjern opp til topps. Whiteout og vind på toppen, så der ble vi ikke spesielt lenge, måtte jo rekke et fly.

Skikjøringa starta hardt, men ble stadig bedre. Over breen var stas, ned renna gikk helt fint takket være det lille styrelaget som hadde lagt seg oppå panserskaren. Derfra var det bare kos et godt stykke, og så ble det labyrint-sikksakk for å slippe å ta av skia mer enn høyst nødvendig, før vi med litt vondt i skia kjørte ned hele det siste snøflaket og trasket ned i sol(!).

Så, bra tur, fint å få slite litt, men da kan jeg fortsatt drømme om Jiehkkevarri-travsersen en annen gang.

Opp til snøen
Renna syns i tåka rett fram oppi der
På vei ned, fra bunnen av renna
Skiføre sa folk. Eller de sa vel egentlig ikke det.
Her dro vi på skitur, det gjorde vi. Nesten Holmbukttind oppi tåka der.
Værvinduet var litt forsinka, men fint med fint vær på utmarsjen også da, bevares!