Midtre Tverråtinden - til fots i mai (20.05.2018)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Bom (920m)
Endpoint samme (926m)
Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 20.05.2018
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 20.05.2018
Spiterstulen-Svellnosbrean 20.05.2018
Visdalsveien Vinterparkering (926m) 20.05.2018

Etter mange dager med fantastisk vær kom omsider gråværet. Ingen nedbør heldigvis, men kjøligere vind og overskyet.
Jeg hadde kun Midtre Tverråtind igjen på vestsiden av Visdalen, og det syntes overkommelig selv om jeg hadde en 4-5 timers kjøretur hjem etterpå. Minuset på denne tiden av året er at veien inn til Spiterstulen er stengt 5km fra hytta. Men, vet man det og har med sykkel er det en veldig grei tur inn, og en rett så deilig tur ut av dalen.
Jeg hadde nå kun mat, drikke, stegjern, isøks og litt ekstra klær med. Først sykler man til Spiterstulen, så følger man stien til Eventyrisen, og rett før man når breen holder man til venstre, rettning toppen. Det er smart å gå opp på moreneryggen, som leder til Eventyrisen, langt nede. Jeg kom innpå litt høyt på vei opp, og måtte slite meg opp flanken. Her var det mye løs grus, leire, ispedd snø, rasmasser, og jeg snublet, tråkket igjennom og gle stadig vekk. Makan til griseri!
Vel opp øverst på ryggen gikk jeg opp dalen til venstre. Her hadde det gått snøras tidligere, men det var fast og fint å gå i til å begynne med. Det ble brattere etterhvert, og da dette foreløpig lå i skyggen var det tidvis hardt, og stegjerna måtte på. Selvfølgelig ventet jeg helt til det siste med stegjerna, for da må man stå med hjerte i halsen og balansere for å få de på seg og håpe man ikke velter og farer avgårde før stegjerna er ordentlig på.
Vel oppe på Svellnosbrean, ved ca. 1900 moh flater det ut. Herfra runder man litt stein, så er det på han igjen. Ny snøflanke, der det ser mest fremkommelig ut. Også her var det rast tidligere. Skavlras. Biter av toppskavlen lå spredt utover. Jeg skremte opp en hare. Den syntes å tro at opp var beste valget, sikkert fordi jeg ikke gikk så fort i motbakkene, men det ble bratt selv for en hare. Til slutt var den imidlertid borte i mellom noen steiner helt oppe ved skavlen.
Det er svært bratt mot slutten, og der skavlen var brukket av, var det en ca. 2 meter loddrett snøvegg. Med litt akrobatikk og stegjern og isøks kom jeg meg opp på ryggen. Jeg merket oppfarten med en stein, så jeg skulle finne samme vei ned. Det viste seg å være lurt.
Videre oppover var det grei skuring. Litt lett klyving før toppen.
Ned samme vei. God utsikt, nesten ikke folk på Galdhøpiggen, i motsetning til på 17. mai hvor det så ut som et fugleberg, sett i fra Styggehø.
Vel nede ved sykkelen var det deilig å trille ned til bilen. Noen andre var nå å se langs vegen, men i høyden hadde jeg vært helt alene... med unntak av harepus da. :0))

Tverråtind kommer til syne. På vei inn dalen fra øst, på ruta til Eventyrisen
En morenerygg, best å starte nederst, løs i flankene
Oppe på ryggen, øst for Midtre Tverråtind. Bratt snøflanke med overheng forsert.
Galdhøpiggen
Store Tverråtind
Selfie på Midtre Tverråtind
Tilbakeblikk ned østryggen av Midtre Tverråtind
Skavelen på toppen var ca. 2-3 meter høy, men delvis brukket av
Adkomst fra Svellnosbrean og opp på østryggen