Trontoppen på sykkel (21.05.2018)

Written by henningtomren (Henning Eik Tomren)

Ascents Tron (1,665m) 21.05.2018

Fra kjøkkenglasset på gården på Tynset ser vi rett på Tron og jeg har lenge tenkt at jeg må få krysset den av listen over bakker jeg vil sykle. I fjor sommer regnet veien bort i en enorm regnskyll, så da slapp jeg unna, men siden det nå var den tørreste mai i manns minne var det ingen bønn. Tron måtte til pers. Kjørte fra Tynset mot Alvdal med full camelbak, men ingen niste i sekken. Tenkte jeg kom til å kjøre forbi en bensinstasjon eller noe sånt, men det gjorde jeg ikke. Bestemte meg likevel for å dunke på.

Parkerte nederst ved veien som visstnok er den som går nest høyest i Norge, kun slått av veien til juvasshytta. Satte sykkelen i første gir og beveget meg oppover i varmen. Formen var fin opp til Tronsvangen. I mitt hode var det ikke langt igjen på dette tidspunktet, så jeg holdt hodet høyt hevet og tempoet opp til Flattron. Derfra og opp var det ukjent terreng for min del, men det så ut til å være 4-5 serpentiner opp til toppen. Veien viste seg imidlertid å være preget av fjorårets regn fortsatt, og snøsmeltingen gjorde at den ikke var særlig digg å sykle. I den bratteste bakken (opp mot første serpentin) måtte jeg av sykkelen for å dytte. Her nærmet jeg meg 11 km med motbakke, og jeg kjente det var rimelig tomt for energi i kroppen. Kom meg aldri på sykkelen igjen før den aller siste bakken mot toppen. Kom meg opp til masten, knipset bilde av utsikten og trillet ned igjen. Kjørte via Alvdal for å kjøpe cola og baconpølse på vei tilbake til Tynset.

Glad jeg ikke trenger å sykle opp her igjen på en stund.