Store Smørstabbtinden (19.05.2018)

Written by boa82 (Britt Oustad Andreassen)

Ascents Vest for Leirvatnet (1,723m) 19.05.2018
Store Smørstabbtinden (2,208m) 19.05.2018
Nord for Store Smørstabbtinden (1,857m) 19.05.2018

Vårskituren begynte fra Krossbu, noe av og på med randoneskiene oppover mot Veslefjellet gjorde de første høydemetrene tunge. Terrenget er kupert, men etterhvert kommer Leirbreen til syne og utsikten blir mer interessant. Deretter kunne vi beholde skiene opp forbi Leirvatnet og til ca. 2000 moh. Her la vi igjen skiene og tok beina fatt. En bratt kneik må klyves, og her burde vi i det minste hatt øks. Men vi kom oss opp uten, da sola hadde mykgjort snøen. Siste metrene til toppen er relativt flatt og lettgått.

Flott utsikt over Leirbreen og dens omliggende topper Kniven, Sauen, Sokse, Bjørnungen, Store Bjørn, Lillebjørn, Skeie og Kavlen. De andre Smørstabbtindene og Gravdalstind er også synlige. Østover sees Skarstinden, Galdhøpigge, Bukkehøe og Tverrbottindan. Vestover ligger Fanaråken og Steindalsnosi i kjent stil. Nordover ligger Storbretinden, Veslebretinden, Hurrbretinden, Veslefjelltinden og Loftet. Lengre nord ligger de mindre kjente og besøkte Hestbrepiggene. Nørdre Hestbrepiiggen er kommunetoppen i Skjåk kommune med sine 2172 m.o.h.