Dravlausnykjen og Straumshornet (18.05.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Dravlausnyken (980m) 18.05.2018
Nord for Dravlausnyken (1,056m) 18.05.2018
Koppen (522m) 18.05.2018
Straumshornet (980m) 18.05.2018
Tretindane (922m) 18.05.2018
Visits of other PBEs Bytingshammaren utsiktspunkt (482m) 18.05.2018
Hjortdal p-plass (100m) 18.05.2018

Etter sesongavslutning på ski ved Trollstigen i går var vi klare for sommeren i dag. Planen ble Dravlausegga!
Startet å traske oppover grusveien fra parkeringa rundt halv 12 i sola. Opp stien oppover mot Koppen i bratta. Liten tur også innom utsiktspunktet på vei opp her, veldig verdt de ekstra 30 meterne. Syntes ofte utsikten er hakket bedre og mer mektig fra lavtliggende punkter når man kan kikke opp mot fjellene, sammenlignet med å kikke ”ned” på utsikten da det meste blir litt mer smått og flatt når man står høyt og ruger over alt.

Start på grusvei. Bra merka mot Koppen oppover
Bra trøkk på utsikten fra Bytingshammaren!

Opp fra koppen og mot Tretindane hadde en Hoggorm funnet plassen sin i stien og sola. Vi skvatt nok mer en den. Den forholdt seg rolig og vi gikk i grei bue rundt. Jeg har aldri sett Hoggorm før, noe som har ”irritert” meg litt ettersom det har blitt noen timer ute opp igjennom, så det var litt godt å få krysset av det på lista.

Ble etter hvert mer og mer bratt på begge sider, men aldri noen utsatte punkter langs eggen som var en del kortere en det jeg først hadde trodd.
Like bortafor Nord for Dravlausnyken ble det pause og lunsj. Brukte omtrent 3 timer hitt. Her bestemte vi oss for å teste resten av egga og se ann forholda mot Straumshornet. Litt mer luftig her, men samtidig veldig trygt bare man tok seg litt tid. Veldig fine og tørre forhold både på steinen og i bakken dag. Veldig god opplevelse langs eggen her!

360graders panorama fra toppen
Straumshornet i siktet
Tilbakeblikk til ytterste del av eggen

Kom så til stupet. Her er det nok best å kjøre en rappell ned i skaret. Både lettest, tryggest og veldig tidsbesparende. Vi krongla oss bratt nedover mot øst. Sett i ettertid ganske unødvendig å starte det prosjektet her da det tok veldig lang tid og var utsatt til tider, anbefales absolutt ikke!

Vel nede fra verste bratta begynte vi i retning stien opp til Straumshornet. Fin og oppgått sti. På toppen etter 6 ½ time. Ble et noe kortere toppopphold før vi ringte og fiksa skyss tilbake til bilen mens vi startet nedturen. På vei ned var jeg uheldig å fikk løsnet en mellomstor stein som lå ved stien, denne fikk veldig god fart nedover og krysset også stien lenger nede. Heldigvis var vi aleine her.
Vel nede ble vi henta og kjørt tilbake til bilen.

Toppen av Straumshornet
Tilbakeblikk til eggen og ruta ned til venstre sett fra Straumshornet.