17. mai ved Trollstigen (17.05.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Alnestinden (1,663m) 17.05.2018
Finnan (1,786m) 17.05.2018
Visits of other PBEs Trollstigen Parkeringsplass (697m) 17.05.2018

Oppvåkning klokka 5 på morgenen 17. Mai, rett i bilen og banke nordvestover. 7 timer seinere endelig fremme ved Trollstigen. Liten turistomvei ut på utsiktspunktet før vi kjørte litt lenger innover. Ikke overraskende mye folk på tur i dag, men fant ei grei parkeringslomme litt for seg selv.
På med skia 5 meter fra bilen og kunne beholde disse hele veien opp. Hadde i utgangspunktet bare tenkt oss til Finnan i dag, men startet litt langt sør en først tenkt og havnet deretter da det ikke var noe naturlig "snøvei/partier" å se i andre retning. Gikk for å se om det var muligheter for å redde inn kursen ned mot breen, men store skavler ovenfor og tidligere ras gjorde at vi snudde og satte kursen sørover igjen og opp mot Alnestinden. Fant også ut at nista og øl lå igjen i bilen, ble derfor nøttemix og sjokkis hele turen.
Liten stopp på Alnestinden før vi satte kursen mot Finnan. Bratt snøfritt parti med ur. Ble en del kløning i randosko ned her. Nede på snø igjen startet oppstigningen igjen. Lite parti der skiene måtte av, ellers greit mot toppen. Dessverre la tåka seg mer og mer rundt toppen, ble derfor svært begrenset utsikt.

Veldig fin og artig kjøring ned i finværet igjen. Tok også en liten stopp innom Gudbrandsjuvet på veien videre, helt uvitne om dødsulykken som hadde vært der tidligere på dagen.

Toppvarden på Alnestinden
Ned ura fra Alnestinden mot Finnan, heldigvis ikke alt for store partiet der skia måtte av på andre sia
Tåka innhenta oss opp mot Finnan, her på toppunktet
Under topptåka og veldig klar for nedturen