Fagerliheii (21.05.2018)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point P-lomme (384m)
Ascents Punkt ved Fagerliheii (910m) 21.05.2018 13:40
Fagerliheii (911m) 21.05.2018 13:56
Visits of other PBEs Fagerliheii fra sør 21.05.2018 11:36
Fagerliheii umerket på platået 21.05.2018 11:36
Fagerliheii parkeringslomme (375m) 21.05.2018 11:36
Fagerliheii stistart (377m) 21.05.2018 11:38

Hæimomkring i Drangedal

Endelig tid for en litt lenger tur, og til og med en kommunetopp! Måtte forte meg å få denne før morgendagens legebesøk i tilfelle legen skulle finne på å forby toppturer pga. kneet jeg har hatt vondt i en måneds tid! Så hva er vel da mer fornuftig enn en "bitteliten" topptur i hjemkommunen?! Til tross for å ha vokst opp i Drangedal, nærmere bestemt Tørdal, så har jeg ikke akkurat slite ned stier og fjell oppi der, og de stakkars toppturene jeg har kan vel telles på et par fingre... Har tenkt å gjøre noe med det i år, siden jeg har noen flere på ønskelista der oppe.

Men tilbake til dagen idag. Rune Taxitheo (Rune Theodorsen) var jo selvfølgelig med, og ferden gikk til Drangedal, videre til Tørdal og opp i gjennom forbi både brudestein og trange pass og helt fram til rett over kommunegrensa til Kviteseid. Måtte ha en liten stopp i Tørdal og hilse på bestemor og bestefar på kirkegården, samt peke ut et par kommende toppturmål :)

Tørdal kirke med Rønnomnibben <3

Etter stoppen der, så kjørte vi videre opp igjennom Tørdal og videre såvidt inn i Kviteseid som sagt. Her parkerte vi på en parkeringslomme langs med veien og gikk litt tilbake og inn i skauen. Stien startet med å gå ganske så rett opp og videre opp opp opp. Kom til et lite fossefall vi hadde blitt tipset om å dusje i, men det hadde vi tenkt å ta på veien ned. Priset oss lykkelige for at det var lenge siden vi hadde sett noe til regn, for de svabergene oppover kan nok bli skummelt bratte med både grønt og svart mosebelegg. Men idag var det tørt og fint og steikende varmt! Var ikke mange meterne vi hadde gått før vi begynte å få utsikt. Det er jo det positive med bratt stigning, at utsikten ikke lar vente på seg ;) En fremtidig topptur åpenbarte seg raskt:

Hægefjell sett fra stien opp mot Fagerlihei.

Stien, hvis det kan kalles sti på svaberg, fortsatte oppover. Rimelig greit merket, men tydeligvis ei stund siden noen hadde vært der med malingspann. Likevel så var det veldig greit å finne fram. Nesten på toppen, så møtte vi en mann, den eneste vi så på hele turen. Ble en liten pause og prat, noe som var både koselig og ganske deilig, da stigninga var drøy. Kom oss opp til toppen med varden, men valgte å bare gå videre og finne selve kommunetoppen i Drangedal. Ca 500 videre oppe på et flatt topparti tikket det inn registrert på Peakbook, og endelig en ny kommunetopp i Telemark kunne krysses av!

Liten varde på Punkt ved Fagerliheii som markerer kommunetoppen i Drangedal.
Dagens hovedmål.
På toppen av Fagerliheia.

Gikk de 500 meterne tilbake og tok en liten rast ved den store varden. Vanvittig flott utsikt fra denne toppen altså!

Den store varden på Fagerliheia med postkasse.
Utsikt mot Hægefjell (det fjellet skal beseires en annen dag) ;)

På veien ned måtte vi jo prøve naturdusjen, og jeg tror noen hadde glemt å skru på varmtvannet!!! Skrekk og gru, men også litt deilig for vi var varme og svette.

Brrrr! Foto: Rune Theodorsen

Denne turen her var en av mine absolutte favoritter all times igrunn <3 Kult landskap, harde bakker fra start til mål, nydelig vær, fantastisk selskap og mye latter! Kneet overlevde såvidt det var føltes det som, men det var bare så verdt det! Anbefaler virkelig å ta turen hit altså!