Storebjørn, Veslebjørn og noen enda mindre bjørner (19.05.2018)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Start point Krossbu
Endpoint Krossbu
Ascents Bjørnelabben (2,153m) 19.05.2018
Storebjørn (2,222m) 19.05.2018
Veslebjørn (2,150m) 19.05.2018
Veslebjørn Nord (2,110m) 19.05.2018
Veslebjørn Sørøst (2,075m) 19.05.2018

TRefsnes (Trine) hadde lenge ønsket seg en tur til Store Smørstabbtinden . Så når værmeldingen viste en lørdag med knallvær, var det bare å sette seg i bilen fredag kveld og kjøre sørover. Meningen var å telte, men på veien ned fikk vi ordnet oss en hytte på Bøverdalen Vandrehjem. Var fremmme rundt 2300, og stupte til sengs.
Neste dag var vi tidlig oppe for å komme oss avgårde mens snøen enda var hard etter nattens meldte minusgrader. Trodde vi var tidlig ute, men oppe ved Krossbu var det allerede fullt på P-plassene så vi parkerte i veikanten, slik mange andre allerede hadde gjort. Det var MANGE telt i området.
Etter hvert satte vi i marsj oppover mot Store Smørstabbstinden, skiene måtte av flere ganger til å begynne med, og snøen ledet oss mer og mer mot Leira. Etterhvert så vi at det var lite snø opp mot Leirvatnet/Storbreatinden/Smørstabbstinden, så vi bestemte oss for å forsøke oss på Storebjørn i stedet. Noen vi møtte hadde hørt at det dagen før hadde vært veldig hardt oppover breen mot toppen. Vi hadde ikke stegjern med, men satset på at varmen fra solen ville myke opp snøen slik at det gikk greit å gå opp med bare skisko.

På høyde med Leirvatnet, idet vi skal begynne på breen dukker det en hel rekke med fjell opp. Store Smørstabbstinden, Kniven, Sauen og Sokse.
Turen over breen gikk som en drøm, nydelig vær og helt passe snøforhold. Hardt, med ett lite mykt lag på toppen. Etterhvert ble Sokse mer og mer ruvende, og den snørenna opp mot toppen jeg bare hadde lest om, ble mer og mer fristende! Neste gang!

Vi var oppe i Bjørnskardet etter 2:45. Etter en liten pause fortsatte vi ned rundt Veslebjørn Nord (Bjørnungen), slik at vi ikke havnet nedi den store sprekken der :). Deretter fulgte vi det meget markerte sporet oppover mot toppen.

Etterhvert ble det så hardt og bratt at fjellskiene ble satt igjen, litt nedenfor Bjørnlabben, men akkurat høyt nok til at vi etterpå kunne kjøre ned/bort til Veslebjørn Sørøst. Taktisk!

Det siste stykket opp mot toppen var bratt og veldig hardt, men siden det var tråkket trinn oppover så gikk det greit uten stegjern, selv om vi var veldig forsiktige slik at vi ikke falt og begynte å skli mot østkanten. Det var ikke mange som tok med seg skiene opp den siste bakken, men noen prøvde seg fra toppen. En tøffing satte utfor på venstre siden av tråkket, midtveis i bakken falt han og ett øyeblikk var det mange som skvatt til, for han føyk ukontrollert nedover bakken. Heldigvis for han, så falt han i en "innersving" altså en sving inn mot midten av breen. Hadde han falt i motsatt sving kunne det blitt skikkelig dramatisk. Det er langt ned til Smørstabbreen. Vi var uansett oppe på toppen, nøyaktig 4 timer etter vi startet.

Oppe på Storebjørn 2222

Etter en god pause på toppen, i tilnærmet vindstille beveget vi oss ned bratta, tok en tur oppom Bjørnlabben. På vei ned derfra tok jeg en litt mer direkte linje ned, plutselig var det veldig dyp snø og veldig "blå snø". Tenkte først at solen virkelig hadde løst opp snøen her. Senere fant jeg ut at det går er en større bresprekk inntil Bjørnlabben. Det går jo også en STOR sprekk på tvers over mer eller mindre hele breen i det området. Det var ikke så lett å se alle sprekkene når man gikk der, men på bildet jeg tok fra Veslebjørn så sees vel begge sprekkene ganske godt. Det var i området hvor den tverrgående sprekken er at de fleste satte fra seg skiene. Lurer på om alle de som man se på bildet vet at de egentlig står på en stor sprekk ? :)

Fra Veslebjørn mot noen småbjørner og Storebjørn. På veien opp mot Storebjørn satte vi fra oss skiene ett lite stykke nedenfor Bjørnlabben, som er der den store sprekken såvidt kan skimtes.

Etter Bjørnlabben, ble det en tur oppom Veslebjørn Sørøst og Veslebjørn. Deretter skitur ned breen, rundt Veslebjørn Nord igjen og for andre gang opp til Bjørnskardet. En liten pause der, før vi gikk opp på Veslebjørn Nord. Her oppe så vi at det kom 2 personer over Bjørneggen. Kjente jeg ble skjelven i bena bare av å se på de :)

Meg oppe på dagens siste topp, Veslebjørn Nord, med Bjørneggen og Veslebjørn i bakgrunnen.
Ved å zoome inn sees de to som kom over Bjørneggen på/ved det nederste snøfeltet :)

Returnerte til Bjørnskardet, tok av fellen og satte utfor breen. Snøen var nå blitt passe myk, så vi kjørte greit og fint ned i store kryss på breen. Etterhvert ble vi tøffere og begynte å svinge ordentlig. Trening gjør mester! Ett lite stykke etter at vi hadde krysset Leira måtte skiene av og det ble endel bæring av ski ned mot Krossbu. 15 grader og sol hadde virkelig tæret på snøen i 1100m høyde.

Alt i alt en FANTASTISK dag i fjellet!